Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1297706
Från artikeln.... https://www.expressen.se/gt/tjuvar-stal ... tor-item-3

När Volvo försöker spåra bilen – vilket kan göras med en speciell app – så hittar de ingenting, berättar Victor.
Det tyder på högteknologiska tjuvar..


Vad är det för slutsats? "Högteknologiska" för att de inte kan spåra bilen. Vem som helst kan ju köpa en GPS-Jammer för en hundralapp på nätet
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1297710
VolvoB20 skrev: tor 07 feb 2019, 14:29 Från artikeln.... https://www.expressen.se/gt/tjuvar-stal ... tor-item-3

När Volvo försöker spåra bilen – vilket kan göras med en speciell app – så hittar de ingenting, berättar Victor.
Det tyder på högteknologiska tjuvar..


Vad är det för slutsats? "Högteknologiska" för att de inte kan spåra bilen. Vem som helst kan ju köpa en GPS-Jammer för en hundralapp på nätet
...eller klipper man kablar :x
Användarvisningsbild
av Någonting
#1297735
Jag har också passat på och köpt en av IF:s nya nyckelfodral och den fungerar även på min V70 -16 med keyless.

Smart att det finns ett band med en nyckelring inuti fodralet så att man lätt kan dra upp den.
av Lövet
#1297736
Någonting skrev:Jag har också passat på och köpt en av IF:s nya nyckelfodral och den fungerar även på min V70 -16 med keyless.

Smart att det finns ett band med en nyckelring inuti fodralet så att man lätt kan dra upp den.
Har du koll på vilken version av nyckelfodralet du fått? Den första utgåvan visade sig ju inte skydda överhuvudtaget så kolla med If.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1297811
Lövet skrev:
Någonting skrev:Jag har också passat på och köpt en av IF:s nya nyckelfodral och den fungerar även på min V70 -16 med keyless.

Smart att det finns ett band med en nyckelring inuti fodralet så att man lätt kan dra upp den.
Har du koll på vilken version av nyckelfodralet du fått? Den första utgåvan visade sig ju inte skydda överhuvudtaget så kolla med If.
Det ska vara den nya jag fått. Beställde den nu i måndags.

Har provat och den blockerar både dörrupplåsning och motorstart.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#1297819
När ska keyless-vansinnet sluta? Det är dags att försäkringsbolagen sätter hårt mot hårt och dödar marknaden för de här bilarna genom chockhöjda försäkringspremier. Jag har NOLL intresse att med min premie betala för nonchalansen från tillverkare och ägare som bara förutsätter att att jag ska betala för hjärndöd "bekvämlighet." :mad:
av Lövet
#1297828
StringerBell skrev:När ska keyless-vansinnet sluta? Det är dags att försäkringsbolagen sätter hårt mot hårt och dödar marknaden för de här bilarna genom chockhöjda försäkringspremier. Jag har NOLL intresse att med min premie betala för nonchalansen från tillverkare och ägare som bara förutsätter att att jag ska betala för hjärndöd "bekvämlighet." :mad:
Så länge inte alla biltillverkare kommer ge möjlighet för försäkringsbolagen att känna till utrustning på varenda bil så kommer det fortsatt vara hela kollektivet som tar kostnaden. Det går inte på ett realistiskt sett skilja på bilar med keyless och inte idag.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#1298104
Det är orimligt att HELA försäkringskollektivet ska behöva ta en sådan kostnad. Det borde helt enkelt bli väldigt mycket dyrare att teckna för vissa typer av bilar. Försäkringsbolagen borde klara av det på ett rättvist sätt, på samma sätt som försäkringspremien slår olika från postnummer till postnummer, gata till gata. Kanske rejält högre självrisk om det konstaterats i efterhand att bilen stulits pga bristande hantering av bilnyckel?

Om inte annat borde det bli självreglerande. Jag tar hellre nyckeln ur fickan och larmar av med knapptryck än hålla på att ta ur och i blockerande nyckelfodral hela tiden. Keyless skulle ju förenkla.
av Lövet
#1298107
StringerBell skrev:Det är orimligt att HELA försäkringskollektivet ska behöva ta en sådan kostnad. Det borde helt enkelt bli väldigt mycket dyrare att teckna för vissa typer av bilar. Försäkringsbolagen borde klara av det på ett rättvist sätt, på samma sätt som försäkringspremien slår olika från postnummer till postnummer, gata till gata. Kanske rejält högre självrisk om det konstaterats i efterhand att bilen stulits pga bristande hantering av bilnyckel?

Om inte annat borde det bli självreglerande. Jag tar hellre nyckeln ur fickan och larmar av med knapptryck än hålla på att ta ur och i blockerande nyckelfodral hela tiden. Keyless skulle ju förenkla.
Den stora grejen är tyvärr att försäkringsbolagen enbart kan differentiera premien baserat på egenskaper som är publikt registerförda. Dvs motoreffekt, modellkod, växellåda mm, mm Inte unik spec eftersom den delen inte är tillgänglig. I sak håller jag nog med dig, om en viss utrustningsdetalj ökar stöldrisken så mycket så vore det rimligt att differentiera premien på det.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1298109
Saken är ju den att keyless saknar en komponent egentligen. Nyckelsignalen kommer alltid vara så pass stark att den går att fånga upp. Borde krävas nfc-synk samtidigt, uppkopplat. Eller nåt. Säkerhetscertifikat var 8 timme kanske. Nfc har ju de flesta, och de som inte har nfc har nog inte keyless heller...

Att lämna keyless för att det är osäkert är bara dumt, det är hur smidigt som helst.

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]