Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1282189
Jag tänker som Perra83 men håller med om att det är surt att kanske få en på ett eller annat sätt sämre bil i ersättning av fs bolaget.
Det var väl en forummedlem någonstans som köpt ny V70 och krockade med en älg som fick hämta ut en begagnad likvärdig bil.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1282213
Om man nu skulle få ratt och lampor stulna så skulle jag i och för sig inte vilja ha några begagnade delar. Men antar att man inte har något val.
Tur att man inte kan välja om man vill hitta sin bil igen eller inte. Pest eller kolera, helt enkelt. :-(
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1282215
Har alla dagar i veckan hellre fått bytt lyktor och ratt än plåtskador eller annat. Det är inte jättesvåra saker, tar kanske 15 min för mig att byta ratt och lyktor. Skulle kablar skadats vid stölden märks det direkt ändå och jag finner inget att oroa sig för. Detta verkar ju dessutom vara vardag för tyska marknaden och tyvärr ibland vårt märke med och de bilarna rullar än. Och nej, försäkringsbolaget sätter nog enbart in nytt om det inte finns begagnade som är acceptabla
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1287480
Idag fick jag nya RFID-fodral från if... Gick direkt ut och provade. Jag tycker försäkringsbolaget skötte detta snabbt och bra.. Nu kan jag slänga mina mindre snygga "Aluminiumfoliefodral". :-)
Användarvisningsbild
av Derank
#1287486
Här uppe går man ut på morgonen och startat bilen för att sedan gå in och dricka kaffe utan att få bilen stulen. Och där du bor måste man gå runt med nyckeln i en plåtburk för att inte bli av med den.

Så olika det kan vara

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1287487
Det är nog lika mycket vilken person man är, som var man bor. Även om det kanske skiljer generellt mellan skåne och västernorrland eller whatever.


Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1287735
Jag är ganska ofta i Malmö. En stad där det mesta KAN hända. Det går mot att man behöver skottsäkra rutor och "pansarkaross". Det skjuts dagligen i Malmö. Tidsfråga innan fler oskyldiga blir drabbade. Så mitt RFID-nyckelfodral är i det avseendet helt meningslöst.
av Wirke
#1296606
Nu börjar även jag bli orolig, när tydligen också nyare modeller 'försvinner'.

https://www.expressen.se/gt/tjuvar-stal ... tor-item-3

"Han förklarar att en person med ett aktivt abonnemang i appen Volvo On Call ska kunna spåra sin bil – men att det finns knep som tjuven kan ta till för att stoppa spårningen.
– Vi har varit med om vid stölder att tjuvar tagit sig in i systemet kopplat ur det och i andra fall har man lagt en störningssändare i bilen för att bilen inte ska kunna spåras, säger han."
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1296611
Wirke skrev: lör 02 feb 2019, 10:23 Nu börjar även jag bli orolig, när tydligen också nyare modeller 'försvinner'.

https://www.expressen.se/gt/tjuvar-stal ... tor-item-3

"Han förklarar att en person med ett aktivt abonnemang i appen Volvo On Call ska kunna spåra sin bil – men att det finns knep som tjuven kan ta till för att stoppa spårningen.
– Vi har varit med om vid stölder att tjuvar tagit sig in i systemet kopplat ur det och i andra fall har man lagt en störningssändare i bilen för att bilen inte ska kunna spåras, säger han."
Spåra innebär väl att man kan se på en kartbild var den är, när den inte rullar. Inga konstigheter med det.
Det finns för övrigt enkla sätt för tjuvar att komma runt detta, men ska nog inte skriva det rakt ut här.
Användarvisningsbild
av Funk
#1296805
Spåra innebär väl att man kan se på en kartbild var den är, när den inte rullar.

Man kan spåra i realtid också, men inte som normal användare utan bara efter rapporterad stöld och via polis som jag förstått det.

/Thomas

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]