Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av Micke22
#1268060
Fick i dag min nya V90 som en företagsbil, alltså får jag inte köra den privat och betalar då inte heller förmånsvärden av bilen.

Min fråga är om min chef kan kolla vart bilen kör och vart den varit genom VOC?
Kanske en oerhörd dum fråga men för mig ganska så viktig...

Tack på förhand för svar.
av Lövet
#1268065
Det beror i så fall på vem som är kopplad till VOC kontot. Om det är du som så kan han inte det. Volvo ger inte ut någonting till någon annan.

Är han intresserad på riktigt sätter han lämpligen in en automiledosa i bilen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1268067
Som sagt, har han inloggningen till Min Volvo kan det se hur såhär tex.
Körjournal.JPG
Körjournal.JPG (13.75 KiB) Visad 8628 gånger
av Lövet
#1268068
Precis. Men han kan också göra samma sak via Google Maps om Timeline är påslaget och han har lösenordet till jobbtelefonen. Det handlar om hur företaget ser på integritet.
av Micke22
#1268072
Dåså...

Vad händer om slår av "Dela data med VOC" (eller vad det nu heter) under inställningar?
Han har tyvärr ett extremt kontrollbehov och ingen som helst integritet när det handlar om de anställda.

Anledningen till frågan är att jag ofta är hemma i Danmark på kundbesök och när möjlighet finns åker jag gärna förbi mina förälder och hälsar på efter arbetstid.
Detta är ju egentligen privatkörning och därför inte tillåtet.
av Lövet
#1268075
Om han har lösenordet till VOC så är du nog relativt körd om du vill åka omkring i smyg.

Är inte "Dela data" grejen relaterad till Wifi hotspot? Nån annan har säkert bättre koll här än mig.
Användarvisningsbild
av Derank
#1268077
Eftersom TS ställde frågan så antar jag att hans Chef inet vill att han kör bilen privat och då lär han göra allt för att se vart du varit, i alla våra fordon sitter det extern gps och en dosa som loggar allt vi gör men min chef struntar fullständigt i vad jag gör med bilen privat. Det får jag ta med skatteverket den dagen.

Men man får köra 100mil el 10 gg per år i företagsbilen privat,
Bästa vore väl om TS kom överens med sin arbetsgivare om han kan låna bilen privat
av Micke22
#1268079
Derank skrev:min chef struntar fullständigt i vad jag gör med bilen privat. Det får jag ta med skatteverket den dagen.

Men man får köra 100mil el 10 gg per år i företagsbilen privat,
Bästa vore väl om TS kom överens med sin arbetsgivare om han kan låna bilen privat
Tänk om jag hade en sån chef :-)

Att komma överens finns inte tyvärr, been there - done that.

Tack för alla svar, bekräftade min misstanke och gör att jag helt enkelt får tänka efter hur jag gör framöver.
av Lövet
#1268086
Derank skrev:Eftersom TS ställde frågan så antar jag att hans Chef inet vill att han kör bilen privat och då lär han göra allt för att se vart du varit, i alla våra fordon sitter det extern gps och en dosa som loggar allt vi gör men min chef struntar fullständigt i vad jag gör med bilen privat. Det får jag ta med skatteverket den dagen.
Om skatteverket kommer på att du kör bilen utan förmånsvärde så upptaxeras företaget eftersom de är skyldiga att betala sociala avgifter på förmånsvärdet. Det är möjligt att din chef inte bryr sig men din ekonomiavdelning gör det definitivt.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...