Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1226942
Jag har det också på min bil. Att få en självriskreducering på 3000kr för runt 1kr per dag tycker jag är billigt. Att den också gäller för lite annat är toppen. Jag kan absolut ta att jag måste märka bilrutorna för att försäkringen ska gälla.

Jag har använt den 2ggr under senaste 3 åren, så mina utlägg på 7-800kr har gett tillbaka 6000kr.
av Lobocut
#1226948
joel80 skrev:Jag har det också på min bil. Att få en självriskreducering på 3000kr för runt 1kr per dag tycker jag är billigt. Att den också gäller för lite annat är toppen. Jag kan absolut ta att jag måste märka bilrutorna för att försäkringen ska gälla.

Jag har använt den 2ggr under senaste 3 åren, så mina utlägg på 7-800kr har gett tillbaka 6000kr.
Enligt sidan så kostar självriskreducering 79kr i månaden(948kr per år). Själva märkningen av rutorna kostar 269kr och är en engångskostnad och ger inte någon självriskreducering av bara sig själv.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1226964
Lobocut skrev:
joel80 skrev:Jag har det också på min bil. Att få en självriskreducering på 3000kr för runt 1kr per dag tycker jag är billigt. Att den också gäller för lite annat är toppen. Jag kan absolut ta att jag måste märka bilrutorna för att försäkringen ska gälla.

Jag har använt den 2ggr under senaste 3 åren, så mina utlägg på 7-800kr har gett tillbaka 6000kr.
Enligt sidan så kostar självriskreducering 79kr i månaden(948kr per år). Själva märkningen av rutorna kostar 269kr och är en engångskostnad och ger inte någon självriskreducering av bara sig själv.
Vet inte vilken sida du hänvisar till. Min försäkring kostar 399:-/år. Då har jag upp till 3.000:- i självrisksänkning på stöldförsök, brand, kollision parkeringsskada och dikeskörning. Om jag tappar en nyckel får jag upp till 5.000:- för framtagning av ny nyckel och omkodning av bilens startspärr och borttagande av den tappade nyckeln. Vidare får jag 10.000:- i ersättning om bilen, med minst halvförsäkring, trots stöldskyddsmärkningen (rutmärkning) blir stulen och inte hittas inom 30 dagar. Märkningssatsen ingår, lika så nyckelbrickor.
Det är därför jag inte tycker att försäkring som kräver rutmärkning är "Bortkastade pengar" :|
Användarvisningsbild
av frasse4
#1227027
Det är förstås väldigt subjektivt vad som "är värt", men personligen tycker jag det låter mer som en tilläggsförsäkring man köper på elgiganten när man kan få det billigare genom hemförsäkringen...

Jag betalar 183 kr/år för samma 3000 kr reducering som SvenB och Joel80 direkt hos Trygghansa. Gällande nyckeln går det ju på drulle med 1500 kr självrisk.

När jag köpte bil nu fick jag till exempel erbjudande från två bolag om assistansförsäkring, när det ingår 2 bärgningar per år utan självrisk genom min bilförsäkring :???: Har man en nyare Volvo och servat hos Volvo får man ju fri assistans ska tilläggas.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1227036
frasse4 skrev:Det är förstås väldigt subjektivt vad som "är värt", men personligen tycker jag det låter mer som en tilläggsförsäkring man köper på elgiganten..

Gällande nyckeln går det ju på drulle med 1500 kr självrisk.
Det är en tilläggsförsäkring.
Ansvarsförsäkring (Drulle) är väl inte för vad du orsakar på ditt eget, utan om du blir krävd ersättning på något du orsakat någon annan. Så jag är nog inte säker du kan få ut en förlorad nyckel där, är du?
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1227037
Kopierar ur villkor om drulle:
Vad får du ersättning för? Några exempel:
• Inredning som förstörts av utspilld färg.
• Skador inuti bilen som du orsakar när du packar eller packar
ur den.
•Nya nycklar och spärrning av de befintliga om du blir av med
dina bilnycklar.
•Kostnad för bärgning till verkstad och rengöring av tank om du
har tankat fel drivmedel.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1227038
frasse4 skrev:Kopierar ur villkor om drulle:
Vad får du ersättning för? Några exempel:
• Inredning som förstörts av utspilld färg.
• Skador inuti bilen som du orsakar när du packar eller packar
ur den.
•Nya nycklar och spärrning av de befintliga om du blir av med
dina bilnycklar.
•Kostnad för bärgning till verkstad och rengöring av tank om du
har tankat fel drivmedel.
I min värld låter det där mer som en tilläggsförsäkring på bil, än vanlig ansvarsförsäkring på hemförsäkringen.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1227042
Jaha, jag kanske var otydlig. Detta ör alltså drulleförsäkringen som ingår i helförsäkringen till bilen. Alltså inte drulleförsäkringen i hemförsäkringen :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1227094
Menar du att du med den drulleförsäkringen inte har någon självrisk alls på t.ex plåtskador eller om du orsakat en olycka/skada som lagas via bilförsäkring?

Det är så den tilläggsförsäkring vi pratar om funkar.
Man använder den vanliga bilförsäkring för skadorna, men får ersättning för självrisken upp till 3000kr.

Har du den för halva priset så verkar det bara en väldigt bra deal. Men fick känslan av att villkoren inte är riktigt desamma.

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom