Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av Flyfish
#1222455
Hej,

Blev idag uppringd av ett bolag som ville att jag skulle rutmärka, etsa in regnr.
På importbilar var det alltid obligatoriskt.

Är det många av er som gjort det?
Hur ser ni på det?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1222456
Har gjort det med https://www.sbmforsakring.se/stoldskyddsmarkning på de fyra senaste bilarna jag ägt, det är väl framförallt bra när man ska in med bilen i vissa länder. Ger kanske ett liiitet stöldskydd med. Carglas gör det på en 20 min för 350kr med. Kommer göra det på "nya" bilen i vår med, mest för att den ska köras med i länder som kräver detta
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1222457
Vilka länder kräver det? Jag har aldrig sett någon info någonstans om det är ett krav.

Sen har det redan varit gjort av någon tidigare ägare på de senaste bilarna jag haft så det kvittar väl för min del.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1222477
Jag har aldrig fått detta kollat på resor.
Min gamla bil, V50 MY11, var jag med i 12 länder och nuvarande har jag hunnit vara med i 6 länder på knappt 1 år. Båda utan rutmärkning.
Däremot var de noga med chassinummer, föraäkring, pass, körkort etc när jag skulle till Ukraina.
Tror inte att det ger lägre försäkringskostnad heller...
Användarvisningsbild
av SvenB
#1222482
Flyfish skrev:Hej,
Blev idag uppringd av ett bolag som ville att jag skulle rutmärka, etsa in regnr.
På importbilar var det alltid obligatoriskt.
Är det många av er som gjort det?
Hur ser ni på det?
Jag har haft det på många bilar, så även på denna. SBM Stöldskydd Total kostar 399/år. Då får du förutom märksatsen nyckelbrickor, nyckelförsäkring och sänkta självrisker. Kolla med dom, om du är intresserad.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1222528
Själv köper jag inte rutmärkta bilar, det är inte bra till nånting och så är det tämligen fult med lite halvdåligt etsad text på sniskan.
Nytta gör det inte heller, jag kan inte tänka mej att det varit avgörande vid en volvostöld någonsin.
Vill man märka nåt kan man etsa in regnr i grill, speglar, fälgar och lyktor, det är vad som försvinner.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1222531
Har inte heller märkt mina bilar. Min Volvohandlare satte inte ens på klisterdekalerna om larm på sidorutorna, dom ligger i mappen med instruktionsboken.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1222551
Larmdekal. Finns det överhuvudtaget en modern bil utan larm? :shock:
Användarvisningsbild
av Perra83
#1222554
SvenB skrev:Larmdekal. Finns det överhuvudtaget en modern bil utan larm? :shock:
Inte Volvo kanske men andra. Kolla på dina sidorutor så sitter där säkert en dekal.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1222564
Nej, faktiskt inte. Men om jag vill ha det, finns dekaler med märksatsen :)

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]