Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1227117
Nej så menar jag inte.

Drulleförsäkring ingår på min försäkring redan vid halvförsäkring och täcker borttappade nycklar med självrisk 1500 kr, så jag ser inte att man skulle behöva en tilläggsförsäkring för det.

Däremot betalar jag ett tillägg som heter självriskrabatt som minskar självrisken med 3000 kr när man nyttjar vagnskadeförsäkringen vid skadegörelse, godkänd parkeringsskada eller djurkollision och det kostar 183 kr om året. Så vilken självrisk man får beror på vilken självrisk man valt vid tecknandet, men även er försäkring ersatte väl som mest 3000 kr?
Användarvisningsbild
av joel80
#1227126
Ja precis.. Men den försäkringen vi har gäller oavsett skada.. Så länge det är ersättningsbart från bilförsäkringen.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1227130
Ja som jag skrev ovan är det ju upp till var och en att värdera, men delar i försäkringen utöver vagnskada brukar ha en självrisk på 1000-1500 kr. Jag har inte nyttjat min bilförsäkring till annat än stenskott under de senaste 10 åren så på mig hade de tjänat pengar i alla fall :)

Gällande just märkning av rutan undrar jag också om det har någon vidare effekt. Min första 240 var flyttgods från Frankrike. Den hade det franska regnr stansat i rutorna såg jag efter ett tag. Men det var inget som någon ägare innan eller efter mig reagerade på. Inte heller vid registrering, besiktningar eller polisstopp. Vad gäller till exempel om dessa rutor skulle säljas via laga-basen?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1227148
frasse4 skrev: •Kostnad för bärgning till verkstad och rengöring av tank om du
har tankat fel drivmedel.
Hur blir det om du startat motorn? Får du reparationen på försäkringen också? Och i sådana fall, vilken självrisk?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1227175
Det framgår faktiskt inte i mina papper. Skulle tror man måste stanna så snart man märker. Det är ju främst dieslar som kan ta skada i Commonrailsystemet. Men vad jag hört i praktiken, bland annat på detta forum, tycks det nästan alltid räcka med att rensa hela bränslesystemet utan att byta mer än dieselfilter.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1227286
Anledningen att jag frågar är att jag börjat kolla vad jag har för eventuell försäkring för detta. Volvo assistans bara bärgar bilen till verkstad. Jag har mailat till mitt försäkringsbolag för att höra vad de har att säga. :|

Edit. jag fick nu svar från försäkringsbolaget. Feltankning ingår i min försäkring till ett maxbelopp på 15.000:- och en självrisk på 3.000:- som min tilläggsförsäkring, som vi talade om, ersätter. :lol:
Användarvisningsbild
av frasse4
#1227427
Kan ju vara bra att kolla upp vad som ingår. Att feltanka om man har en bensinbil är nog osannolikt eftersom munstycket inte passar.

Vet att det var uppe tidigare men väldigt få bolag ersätter till exemepl hybridbatteriet genom maskinskada. Viktigt att kolla om man köper en hybridbil
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]