Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1209696
SBergdahl skrev:Det är stor skillnad på däck över huvud taget med mellan kvalitet och budget.

Angående slitaget tycker jag snarast att ditt slitage av sommardäck sticker ut. Vinterdäcken låter som mer normal takt :-)

Vad gäller skillnaden mellan gamla dubbdäck, friktionsdäck och budgetdäck finns VTIs rapport länkad någonstans längre bak i tråden.
Ja jag var inte alls nöjd med hur snabbt dom slitits. Kanske har jag haft lite för högt tryck i dom... Legat på 2.9-3.0 och däckverkstan sa att jag kanske snarare borde ligga kring 2.7.
Men det känns som rätt liten skillnad...

Kanske hade otur med ett par måndagsexemplar.. Hm.. Nån praktikant som blandade gummit.. Bild
#1209759
joel80 skrev:Jag kollade tydligen några år gamla uppgifter...
2013 låg det på 28 för Sverige och 43 för Tyskland. Så okej, ca 45% större risk enligt nyare siffror. :)

Har tyskarna någon maxhastighet med snökedjor på?

Tror jag läste att vi har rekommenderad maxhastighet med snökedjor på 40km/h här i Sverige... (men vet inte om det finns nån lag?) det kan bli lite tradigt längst med E4an norrut.. för att inte tala om småjobbigt vägljud. :)
Man faar väll igentligen inte köra med kedjor öht? (nödfallsundantag eller saa)

Naagonstans har jag läst att paa autobahn ligger dödligheten ung som paa svensk motorväg.
Normala landsvägar har 100 i tyskland, även mindre vägar som utan tvekan skulle ha 70 eller tom 60 i sverige. Det lär dra upp dödligheten en hel del.
#1209818
SBergdahl skrev:Praktikantgummi. Ska komma ihåg den om jag kör av någon gång ;-)

Jag ligger också lite över angivet tryck, 2,9-3 istället för 2,8. Märker inget ökat slitage av det. Det är inte så enkelt att du haft mjuka sportiga däck?
Michelin Primacy 3... ska vara ett av dom mest hållbara enligt flera däckmänniskor jag pratat med. :/

Eftersom vinterdäcken inte slitits mycket känns det inte som att det är något galet med bilen, eller med min körning.
#1209823
joel80 skrev:
SBergdahl skrev:Praktikantgummi. Ska komma ihåg den om jag kör av någon gång ;-)

Jag ligger också lite över angivet tryck, 2,9-3 istället för 2,8. Märker inget ökat slitage av det. Det är inte så enkelt att du haft mjuka sportiga däck?
Michelin Primacy 3... ska vara ett av dom mest hållbara enligt flera däckmänniskor jag pratat med. :/

Eftersom vinterdäcken inte slitits mycket känns det inte som att det är något galet med bilen, eller med min körning.
Det kvalar väl ändå som ett prestandadäck? En snabb googling ger mig en hel drös recensioner där kort livslängd anges som ett minus. Michelin själva marknadsför det med skrivningar om grepp primärt.
#1263913
Vad biltillverkaren och däcktillverkare anger för tryck i däck är två helt olika saker. Biltillverkaren kommer att ange ett lägre tryck för att för att få ner ljudnivån och bättre komfort. Och däcktillverkare kommer enbart att ange det högsta trycket för maximal prestanda. Det är av samma anledning man alltid höjer trycket i däcken när man ska ut på bana och köra med sin bruksbil.
#1263932
Lobocut skrev: ons 08 aug 2018, 17:12 Vad biltillverkaren och däcktillverkare anger för tryck i däck är två helt olika saker. Biltillverkaren kommer att ange ett lägre tryck för att för att få ner ljudnivån och bättre komfort. Och däcktillverkare kommer enbart att ange det högsta trycket för maximal prestanda. Det är av samma anledning man alltid höjer trycket i däcken när man ska ut på bana och köra med sin bruksbil.
Däcktillverkaren anger väl vad däcket tål helt oavsett vad det sitter på för bil. Tillverkarens är specifik för bilen, om än som du säger förmodligen mer anpassat för komfort och bränsleförbrukning. Två bilar med samma däckspec kan ju skilja flera hundra kg och många hästkrafter.
#1263948
SBergdahl skrev: ons 08 aug 2018, 19:57
Lobocut skrev: ons 08 aug 2018, 17:12 Vad biltillverkaren och däcktillverkare anger för tryck i däck är två helt olika saker. Biltillverkaren kommer att ange ett lägre tryck för att för att få ner ljudnivån och bättre komfort. Och däcktillverkare kommer enbart att ange det högsta trycket för maximal prestanda. Det är av samma anledning man alltid höjer trycket i däcken när man ska ut på bana och köra med sin bruksbil.
Däcktillverkaren anger väl vad däcket tål helt oavsett vad det sitter på för bil. Tillverkarens är specifik för bilen, om än som du säger förmodligen mer anpassat för komfort och bränsleförbrukning. Två bilar med samma däckspec kan ju skilja flera hundra kg och många hästkrafter.
Däcktillverkaren anger tryck för maximal prestanda, det gör inte biltillverkaren.
Men det handlar fortfarande om att trycket fortfarande är inom toleranserna enligt däcktillverkaren.

Om du har två bilar som skiljer flera hundra kg med samma däck, då har du antagligen fel belastningsindex på däcket på den tyngre bilen.
#1263984
Lobocut skrev: ons 08 aug 2018, 22:02
SBergdahl skrev: ons 08 aug 2018, 19:57
Lobocut skrev: ons 08 aug 2018, 17:12 Vad biltillverkaren och däcktillverkare anger för tryck i däck är två helt olika saker. Biltillverkaren kommer att ange ett lägre tryck för att för att få ner ljudnivån och bättre komfort. Och däcktillverkare kommer enbart att ange det högsta trycket för maximal prestanda. Det är av samma anledning man alltid höjer trycket i däcken när man ska ut på bana och köra med sin bruksbil.
Däcktillverkaren anger väl vad däcket tål helt oavsett vad det sitter på för bil. Tillverkarens är specifik för bilen, om än som du säger förmodligen mer anpassat för komfort och bränsleförbrukning. Två bilar med samma däckspec kan ju skilja flera hundra kg och många hästkrafter.
Däcktillverkaren anger tryck för maximal prestanda, det gör inte biltillverkaren.
Men det handlar fortfarande om att trycket fortfarande är inom toleranserna enligt däcktillverkaren.

Om du har två bilar som skiljer flera hundra kg med samma däck, då har du antagligen fel belastningsindex på däcket på den tyngre bilen.
Ehhh... när du skriver att däcktillverkaren anger, menar du då det som står på däcket(maximalt tillåtet tryck)?
De rekommendationstabeller jag sett ifrån däckstillverkarna så är de lika eller väldigt snarlika det som även biltillverkaren anger.

Anledningen till att man ofta höjer trycket på ett gatdäck när man ger sig ut på bana är att de inte är konstruerade för denna användning och har därmed inte tillräckligt styva stommar för att klara sidokrafterna på ett bra sätt. Däcket kommer vika sig och bygga väldigt mycket värme just i ytterkanten som resulterar i att däcket delaminerar om man inte backar av på tempot. Greppet minskar däremot med ökat tryck då micro/macro fästet försämras.
Dock så har det på senare år dykt upp UHP däck som klarar sig fint på bana om man bara ger dem rimliga förutsättningar(bra camber, inte överköra och inte för mycket karosshävning), och då kör man dem med normalt varmtryck(rekommenderat tryck).

.
#1264061
"För högt lufttryck är heller inte bra

Man bör inte öka lufttrycket mer än det högsta tryck som anges i instruktionsboken. Rekommenderat lufttryck är en avvägning mellan komfort, slitage, bränsleförbrukning med mera som däck- och fordonstillverkare kommit överens om. Med för högt lufttryck blir inte bara komforten sämre, anläggningsytan blir först kortare och vid ännu högre tryck också smalare vilket försämrar greppet. Greppet blir också sämre på grund av att däcket blir styvare. Man får så småningom även mittslitage och risken för skador på däcket ökar."

http://www.dackinfo.se/lufttryck/ratt-lufttryck/

Som du ser är trycket framtaget för komfort med mera, inte prestanda. Vad tror du händer när du byter däcktillverkare till någon som biltillverkaren inte samarbetar med?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]