Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1085965
Det är därför som jag har haft två bilar med Hakka R. Plus att ja nu har kört en vinter med Nokian WR G2 som egentligen inte är för vårt kalla vinterklimat men som var överraskande bra.

Den som velar i valet om dubb el dubbfritt tycker ja ska prova dubbfritt gärna Nokian el Continental.
#1199941
Subjektiva åsikter och erfarenheter är rätt värdelösa som argument, håll er till fakta.

Robert Collin på Aftonbladet summerar det bra "Att lyssna på debatten om dubbdäck, och sen åka i väg och testa vinterdäck är två skilda världar. I debatten är odubbade vinterdäck lika bra när det gäller grepp, köregenskaper och trafiksäkerhet. I våra tester halkar de odubbade däcken långt efter. Samma debatt år efter år. Samma resultat i våra tester, år efter år."

Köp däcktester från valfri biltidning, dubb är bäst på alla underlag.
#1199944
Friktionsdäck funkar fint vintertid sålänge man inte behöver bromsa...eller svänga... Eller accelerera...
:)

Däck som inte är framtagna specifikt för vinterförhållanden är för övrigt inte godkända att ha på vintern i Sverige.
Och däck som är framtagna för vinterväglag är inte rekommendera att ha på sommaren då gummiblandningen blir för mjuk, slits fortare, har sämre grepp, etc. Det finns inga genvägar..
#1199945
Lobocut skrev:
Köp däcktester från valfri biltidning, dubb är bäst på alla underlag.
Nu "slirar" du väl ändå med sanningen? Att dubbdäck skulle vara bäst på ALLA underlag tror jag ingen skulle påstå.
#1199946
Alla vinterunderlag kan jag hålla med om, även om dubbfria är rätt okej på snö om den inte är packad.

Sen kan ju dubbfria vinterdäck (inte allround) vara lite bättre på torr och blöt asfalt.
#1199971
Dubbfritt är en grym förbättring på ren asfalt av olika slag. Dvs västkustvinter.

Komiskt för övrigt om nu motorjournalisterna tycker att det är så mycket sämre när de inte skriver det i sina tester.. det känns ju som ganska relevant konsumentinformation.

Själv är jag hittills nöjd utan dubb. Men så många mil faktiskt vinterväglag blir det inte på ett år. Knappt 300 I vintras skulle jag tro.
#1200009
Jag kör med friktion sen många år tillbaka. Främsta orsakerna är att det är dubbförbud på flera gator i Stockholm & i Tyskland, att ljudkomforten är bättre och att det blir en hel del slita motorväg.
Har aldrig haft problem med avsaknaden av dubb eller att jag har kört fast, nuvarande kärra rullar på Nokian Hakkapeliitta 235/45/17.
Kör man med insidan när väglaget ser förrädiskt ut så kommer man långt. Köra i 180 kan man göra vid andra tillfällen.
#1200032
Sunt förnuft helt enkelt, det gillar vi. :-)-) Apropå Nokian, så här säger de:

Båda däcktyper har utvecklats mycket under de senare åren. Dubbdäck har blivit tystare och de ger ännu bättre grepp. Lättmetaldubbarna gör att moderna dubbdäck sliter vägar cirka hälften så mycket som äldre typ av dubbdäck. Tack vare nya gummiblandningar och lamelleringslösningar har dagens dubbfria vinterdäck betydligt bättre grepp.

Dubbfria vinterdäck ger de mest komfortabla köregenskaperna. På snö ger dubbfria vinterdäck ett lika bra, eller bättre grepp som dubbdäck. På isigt underlag måste man köra mer försiktigt och förutseende än med dubbdäck.

Kör lugnt och med framhållning, anpassa hastigheten efter väglaget och trafiken och ha gott om tid när du ska åka någonstans.
#1200038
Jag har kört på dubbfria friktionsdäck sedan 1988-90. Till 2007 körde jag Stockholmstaxi dag som natt. Om någon kommenterar att "Du körde ju körde ju i Stockholm", så stämmer det. Men tro inte att kunderna ville pulsa genom snö, eller gå i isiga backar. Vid "skitväder" var det extra viktigt att bli hämtad/lämnad vid porten. Jag kom under alla dessa år aldrig "till korta" för min vinterdäcks skull. Däremot förekom det, inte ofta kanske, att kunden beställde bil med friktionsdäck för att de ville kunna jobba i bilen under en längre tur. Så använder man huvudet fungera friktionsdäck bra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]