Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1200040
Under förra vintern hade jag en bil med friktionsdäck från känt märke (Nokian) och en med dubbdäck från mindre känt märke (General Altimaxx). Friktionsdäcken var överlägsna.

Allt handlar alltså inte om dubb eller ej, finns massor andra egenskaper i däcket som har betydelse.
#1200050
Vilket fick mig att tänka på den vinter morgonen med isgata då det var stopp i backen här hemma pga en havererad buss.Det slirades och åktes baklänges samt på tvären nedför denna backe bland personbilarna och vad jag förstod så var de enda som kom upp de som hade dubbdäck.
#1200061
SRT skrev:Vilket fick mig att tänka på den vinter morgonen med isgata då det var stopp i backen här hemma pga en havererad buss.Det slirades och åktes baklänges samt på tvären nedför denna backe bland personbilarna och vad jag förstod så var de enda som kom upp de som hade dubbdäck.
En dag som du minns? Jag tror att allas arbetsgivare kan ha överseende med att man kommer sent till jobbet EN gång på typ 40år på grund av dåligt väder.
#1200092
SvenB skrev:
Lobocut skrev:
Köp däcktester från valfri biltidning, dubb är bäst på alla underlag.
Nu "slirar" du väl ändå med sanningen? Att dubbdäck skulle vara bäst på ALLA underlag tror jag ingen skulle påstå.
Nej, faktiskt inte.

När odubbat kommer någorlunda i närheten är torr asfalt, men det är fortfarande fördel dubbat.

Notera även att inga däcktester längre görs för att jämnföra odubbat och dubbat. Man har oftast testerna delat i olika nummer för att inte kunna jämnföra själv.
Det är enorma skillnader, jag hänvisar åter igen till vad Collin sa.
#1200102
Lobocut skrev:
SvenB skrev:
Lobocut skrev:
Köp däcktester från valfri biltidning, dubb är bäst på alla underlag.
Nu "slirar" du väl ändå med sanningen? Att dubbdäck skulle vara bäst på ALLA underlag tror jag ingen skulle påstå.
Nej, faktiskt inte.

När odubbat kommer någorlunda i närheten är torr asfalt, men det är fortfarande fördel dubbat.
Dubbdäck är ju totalt värdelöst på både torr och våt asfalt.
#1200112
Nog för att det inte är några sommardäck direkt men VikingContact som jag har nu är stabilare på asfalt än några dubbdäck jag ägt varit. Därmed i och för sig inte sagt att den objektivt mätbara skillnaden står i direkt samband med den upplevda. Att t ex pallnita med dubb var ju aldrig en rolig upplevelse, även om bilen faktiskt stannade hyfsat fort ändå.
#1200157
SBergdahl skrev: Dubbdäck är ju totalt värdelöst på både torr och våt asfalt.
Och var får du dessa uppgifter ifrån? Och din subjektiva åsikt är inte relevant.

I en undersökning av VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) under vintern 2015, visade det sig bl.a. att dubbdäck generellt har ett stort prestandaövertag jämfört med de dubbfria varianterna.

http://vti.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
#1200162
Testet som t.ex. Vi Bilägare presenterar där görs inte ens identiska tester på dubbade och odubbade. Just bromstesterna skiljer. Odubbade får smaka på 100-0 medans dubbade får visa vad dom klarar från 80-5. Inte helt lätt att jämföra.
#1200174
Lobocut skrev:
SBergdahl skrev: Dubbdäck är ju totalt värdelöst på både torr och våt asfalt.
Och var får du dessa uppgifter ifrån? Och din subjektiva åsikt är inte relevant.

I en undersökning av VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) under vintern 2015, visade det sig bl.a. att dubbdäck generellt har ett stort prestandaövertag jämfört med de dubbfria varianterna.

http://vti.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
I den studien ser jag inget om barmark. Dessutom är slutsatsen i den studien vad jag kan se att nordiska och dubbade premiumdäck är lika bra på snö men dubben är som väntat klart bättre på is. Intressant dock att dubbdäcken tappar mer prestanda när de är slitna än de nordiska gör.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]