Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1074293
Jag undrar fortfarande hur ni kunde köra bil för 25år sedan utan abs, bliss, backvarnare/kamera, antisladd, AC, 4wd osv för på många här idag låter det som om att utan dessa finesser kan man inet framföra ett fordon längre. Vrida på huvudet fick du lära dig i körskolan och det ska du göra även om du har blis, el ska du säga till den du körde in i när du vek ut att bliss inte varnade dig?

nä, för mycket jävla joller i dagens bilar som gör att många inte kan köra bil längre.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1074298
BLIS lampan ser jag aldrig efter. Har inga problem med att ha uppsikt i speglarna och vrida på huvudet.
Det finns ett område där BLIS ser där jag har svårt att se. Där vrider jag ännu mer på huvudet så är det lugnt.
BLIS går förövrigt att stänga av men då försvinner nog även CTA.
av andersuw
#1074300
Derank skrev:Jag undrar fortfarande hur ni kunde köra bil för 25år sedan utan abs, bliss, backvarnare/kamera, antisladd, AC, 4wd osv för på många här idag låter det som om att utan dessa finesser kan man inet framföra ett fordon längre. Vrida på huvudet fick du lära dig i körskolan och det ska du göra även om du har blis, el ska du säga till den du körde in i när du vek ut att bliss inte varnade dig?

nä, för mycket jävla joller i dagens bilar som gör att många inte kan köra bil längre.
Ett vanligt misstag är att tro att något är överflödigt bara för att det är umbärligt. Om man undviker det misstaget slipper man undra.

Ett annat vanligt misstag är att inte läsa vad andra skriver. Hade du gjort det hade du förstått att jag inte slutat att vrida på huvudet innan jag gör ett filbyte men däremot slipper göra det i de fall BLIS redan berättat för mig att jag har en bil bakom mig i det körfält jag vill byta till och att filbyte just då därför är olämpligt.

Ett tredje vanligt misstag är att tro att folk blir sämre bilförare därför att det finns system som hjälper dem att hålla uppsikt (såsom BLIS och olika former av parkeringshjälp), hålla koncentrationsförmågan uppe i varmt väder (såsom AC), förbättra framkomligheten (såsom AWD), bromsa effektivt och med bibehållen styrförmåga (såsom ABS) eller häva/undvika en sladd (såsom antisladdsystem). Och om man blir irriterad över de varningar förarstödssystemet levererar är det nog hög tid att fundera över sitt beteende som förare. Kör man rätt blir det inga varningar i form av exempelvis vibrationer eller ljudsignaler när man byter fil.
av freddan83
#1074481
Min hyrbil tvärnitade åt mig när jag skulle köra fram till en garageport - tack men jag vet precis vart porten är.
Rycker i ratten när jag ligger ensam på motorvägen och inte ligger exakt mitt i filen.
Säger till mig efter 10 minuters körning att jag borde stanna och ta en rast.

Skulle betala 10k extra när jag köper bil för att slippa det
Användarvisningsbild
av Derank
#1074485
freddan83 skrev:Min hyrbil tvärnitade åt mig när jag skulle köra fram till en garageport - tack men jag vet precis vart porten är.
Rycker i ratten när jag ligger ensam på motorvägen och inte ligger exakt mitt i filen.
Säger till mig efter 10 minuters körning att jag borde stanna och ta en rast.

Skulle betala 10k extra när jag köper bil för att slippa det

Tack och lov var det tillval på XC60 -16 men snart går det väl inte att välja bort. Det enda som stör mig nu är SS men jag har en plan för det, avaktivering permanent, ska gå säger jag, nej säger Volvo.....vi får se.....
av andersuw
#1074488
freddan83 skrev:Min hyrbil tvärnitade åt mig när jag skulle köra fram till en garageport - tack men jag vet precis vart porten är.
Rycker i ratten när jag ligger ensam på motorvägen och inte ligger exakt mitt i filen.
Säger till mig efter 10 minuters körning att jag borde stanna och ta en rast.

Skulle betala 10k extra när jag köper bil för att slippa det
Märkligt att vare sig min egen bil eller de hyrbilar med förarstödspaket jag kört gjort något liknande. Vad tror du förklaringen kan vara?

Sedan behöver man ju inte heller betala 10 laxar för att bli av med funktionerna om man nu har svårt att leva upp till de krav de ställer på föraren. Finns ju både menysystem och knappar på mittkonsolen med vars hjälp de kan stängas av.
Användarvisningsbild
av Derank
#1075060
som tur är kan man idag konfigurera sina nya bil nästan som man vill och köpa en utan jollret ochså, det gjorde jag.....har tom för mig att bilen blev 15 laxar billigare.
av andersuw
#1075070
Yep. Tomhylsor är alltid billigast. Fast City Safety slipper du ändå inte ifrån. Inte ABS, antisladd eller AC heller. Too bad. ;-)
Användarvisningsbild
av Derank
#1075121
Citysafety har aldrig ställt till ser för mig iaf. Funderar ibland på om det ens fungerar har kört rätt in i både snö och barkhögar utan att bilen bromsat. Resten av safetypaketet är i kmba ögon ren och skär Skit och bortkastade pengar. Har inte ens sett det på våra tjänstebilar. Verkar mer vars en onödig grej att lura på Svensson som inte kan framföra ett fordon utan alla dess skallade finesser.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1075122
Stod 4st 2016 xc60 på jobbet igår och ingen hade tagit det där safetypaketet el vad fan det nu heter. Men gillar du att det plingar och att någon talar om för dig när du ska ta en piss paus so fine.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder