- ons 27 apr 2016, 14:40
#1071210
Det är sedan några år väl känt att bilar som är utrustade med vad Volvo kallar Keyless Drive (det vill säga ett system där man såväl kan öppna bilen som köra iväg med den med nyckeln kvar i fickan) öppnar nya, enkla och synnerligen effektiva stöldvägar. I korthet handlar det om att tjuvarna förser sig med signalförstärkare (för någon hundralapp eller två) som förstärker den svaga signalen från bilens antenner (som bara har en räckvidd på någon meter eller så) så att de kan fångas upp av en nyckel som befinner sig en bra bit därifrån. Nyckelns signal, som är starkare än den från bilens antenner, kan sedan förstärkas tillbaka och låsa upp bilen. Det är därefter bara för tjuvarna att kliva in i bilen, starta den och köra iväg på precis samma sätt som ägaren själv.
Tjuvarna kan sedan förstås inte utan vidare stänga av motorn och starta den på nytt någon annanstans. Men de kan hinna långt utan att stänga av motorn (det går ju att tanka med motorn igång) och kan sedan i godan ro ägna sig åt arbetet med att förse bilen med nya nycklar och ny identitet om det är planen. Alternativt kan de plocka ned den i delar för försäljning eller för iordningsställande av andra bilar med ur stöldsynpunkt oklanderlig identitet som de skaffat sig på legal väg (t.ex. krockskadade bilar). De kan förstås också länsa bilen på värdesaker, inklusive lätt löstagbara delar, och sedan lämna den där den ursprungligen var eller dit de kört den.
Det finns nu ett enkelt sätt att skydda sig mot denna typ av stölder, nämligen att stoppa nyckeln i en så kallad Faradays bur, det vill säga ett metallskal av något slag som förhindrar kommunikation via elektromagnetisk strålning. Sedan jag skaffade mig en bil med Keyless Drive i höstas har jag letat efter en ändamålsenlig produkt av detta slag. De jag först hittade kostade dock en vacker slant (säg 400 kr per styck eller så). Till sist fann jag dock den synnerligen rimligt prissatta variant jag länkar till nedan, uppenbarligen enligt annonsen tänkt för lite andra ändamål än just nycklar till keylessbilar men inte desto mindre utlovandes ett fullgott skydd (90 dB/99,9 procent signalförsvagning).
http://www.ebay.com/itm/201098304588?_t ... EBIDX%3AIT
Jag chansade på att beställa ett par sådana för 20 kr styck. Fick dem idag, har just varit ute och testat på min V70 D4 -15 och kan konstatera att de funkar utmärkt. Med nyckeln i fodralet går det inte att låsa upp bilen även om jag håller fodralet mot dörrsidan. Man måste bara komma ihåg att stoppa nyckeln i det inre, inte det yttre, facket i fodralet. Jag gjorde först misstaget att välja fel fack och då funkade det förstås inte eftersom bara ena sidan av nyckeln då skyddas av metallhöljet.
Nu är detta fodral inget jag tänker mig att använda i vardagslag eftersom fodralet förtar hela poängen med keylessystemet. Däremot kan det vara tryggt att kunna stoppa nyckeln i fodralet om jag någon gång tvingas parkera på ett ställe där jag misstänker att det kan finnas tjuvar i faggorna som också kan lura ut ungefär var nyckeln till bilen finns.
Några länkar för dem som är intresserade av att veta mer om stölder av keylessbilar:
http://www.vibilagare.se/nyheter/nyckel ... -latt-byte
http://www.nytimes.com/2015/04/16/style ... .html?_r=0
Tjuvarna kan sedan förstås inte utan vidare stänga av motorn och starta den på nytt någon annanstans. Men de kan hinna långt utan att stänga av motorn (det går ju att tanka med motorn igång) och kan sedan i godan ro ägna sig åt arbetet med att förse bilen med nya nycklar och ny identitet om det är planen. Alternativt kan de plocka ned den i delar för försäljning eller för iordningsställande av andra bilar med ur stöldsynpunkt oklanderlig identitet som de skaffat sig på legal väg (t.ex. krockskadade bilar). De kan förstås också länsa bilen på värdesaker, inklusive lätt löstagbara delar, och sedan lämna den där den ursprungligen var eller dit de kört den.
Det finns nu ett enkelt sätt att skydda sig mot denna typ av stölder, nämligen att stoppa nyckeln i en så kallad Faradays bur, det vill säga ett metallskal av något slag som förhindrar kommunikation via elektromagnetisk strålning. Sedan jag skaffade mig en bil med Keyless Drive i höstas har jag letat efter en ändamålsenlig produkt av detta slag. De jag först hittade kostade dock en vacker slant (säg 400 kr per styck eller så). Till sist fann jag dock den synnerligen rimligt prissatta variant jag länkar till nedan, uppenbarligen enligt annonsen tänkt för lite andra ändamål än just nycklar till keylessbilar men inte desto mindre utlovandes ett fullgott skydd (90 dB/99,9 procent signalförsvagning).
http://www.ebay.com/itm/201098304588?_t ... EBIDX%3AIT
Jag chansade på att beställa ett par sådana för 20 kr styck. Fick dem idag, har just varit ute och testat på min V70 D4 -15 och kan konstatera att de funkar utmärkt. Med nyckeln i fodralet går det inte att låsa upp bilen även om jag håller fodralet mot dörrsidan. Man måste bara komma ihåg att stoppa nyckeln i det inre, inte det yttre, facket i fodralet. Jag gjorde först misstaget att välja fel fack och då funkade det förstås inte eftersom bara ena sidan av nyckeln då skyddas av metallhöljet.
Nu är detta fodral inget jag tänker mig att använda i vardagslag eftersom fodralet förtar hela poängen med keylessystemet. Däremot kan det vara tryggt att kunna stoppa nyckeln i fodralet om jag någon gång tvingas parkera på ett ställe där jag misstänker att det kan finnas tjuvar i faggorna som också kan lura ut ungefär var nyckeln till bilen finns.
Några länkar för dem som är intresserade av att veta mer om stölder av keylessbilar:
http://www.vibilagare.se/nyheter/nyckel ... -latt-byte
http://www.nytimes.com/2015/04/16/style ... .html?_r=0
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut