Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1064095
Bara att börja borra. Jag har borrat bort skallen på flera såna här skitskruv med lyckat resultat. Först borrar man så att "kåpan" kommer bort. Sen försöker man körnslå i mitten och sen borrar man med olika dimensioner på borren tills man borrat bort skallen. När väl fälgen är borta kan man ta en rörtång och ta ur resterande del av skruven med.

Avdragarsatsen som biltema har funkar inte på denna typ av skruv då skallen är platt när väl kåpan är borta. Peugeot har en liknande konstruktion på sina låssatser.
#1064141
På den nya satsen låsbulyat som ts har kan man som hänvisat längre upp utröna vilken som ska beställas. Finns en service sats med 20 olika typer. Man tar den som passar och beställer ny låshylsa efter den som passade.

Det gamla systemet var värre, då måste man ha koden som följde med påsen som satsen låg i.
Och alla vet ju vad som händer med lösa papperslappar.........
#1064578
Till de nyare som på bilden ovan finns ingen mastersats med nycklar, om inte någon plockat ihop en själv eller Volvos serviceavdelning alldeles nyligen totalt ändrat på allt, vilket inte framgår i något material jag kan hitta... Lösningen är fortfarande att skära bulten med en anpassad hylsa som ser ut som en liten hålsåg. Detta skadar inte fälgen om man är lite försiktig. Skulle man ha kvar påsen så hjälper det ändå inte eftersom det är samma detaljnummer till alla låsvarianter och då faller också resonemanget att beställa ny nyckel utifrån en mastersats.

/Thomas
#1065189
Triad skrev:Noop. Till de nyare finns visst en mastersats. Detta är en helt intern sats som på inget vis kan få tags på som konsument. Du måste vara ÅF.

Till de gamla krävs papperslapp. Då är det inga problem.
Jag jobbar på typ nivån ÅF, så vill du PM:a detaljnummer är du snäll. Sist vi pratade med Volvo Training School var det metoden jag beskrev som gällde, men om det ändrat sig så är det ju kalas.

/Thomas
#1065595
Då skall jag officiellt tacka Triad för infon. Masterkeysatser finns numera alltså att beställa för auktoriserade verkstäder, så kan man lossa kundens hjul. Kunden måste dock köpa en ny låssats eftersom lösa nycklar inte går att beställa.

/Thomas
#1069515
Som jag skrev i annan tråd så blev jag bestulen på mina fälgar för några veckor sedan. Fem Volvo's i vårt garage hade blivit av med fälgarna. Ytterligare sex Volvos i samma område den helgen. Man kan ju nästan misstänka att de har en komplett sats med Volvo's hylsor med sig.

Nu har jag i alla fall köpt två olika låssatser från olika tillverkare för att försvåra lite för skurkarna i alla fall.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]