Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#980568
Gammal diskussion men.. Bältessträckarna är den största anledningen till att man inte får vara för liten i närheten av airbags näst efter själva kudden. En bältessträckare rycker till i bältet med ca 11 ton i momentet innan du slungas framåt för att träffa bagen.
Det ska till att man sitter stumt i stolen innan för att inte få en snärt som krossar nyckelben och bröstkorg och skadar bäckenet. Nyckelbens och bäckenskador är inte ovanligt på vuxna som haft dunjacka till exempel, Bältet blir slappt utanpå tjocka kläder. Man sitter tyvärr inte stumt på en barnsits, den kan glida undan och då är barnet istället skyddat av ett löst bälte efter det att det då fått stryk av själva bältet. Med andra ord inte ett problem utan två. På dom ställen där det finns sträckare men inte kudde är sträckaren mycket svagare.
#1000033
*pettson* skrev:Gammal diskussion men.. Bältessträckarna är den största anledningen till att man inte får vara för liten i närheten av airbags näst efter själva kudden. En bältessträckare rycker till i bältet med ca 11 ton i momentet innan du slungas framåt för att träffa bagen.
Det ska till att man sitter stumt i stolen innan för att inte få en snärt som krossar nyckelben och bröstkorg och skadar bäckenet. Nyckelbens och bäckenskador är inte ovanligt på vuxna som haft dunjacka till exempel, Bältet blir slappt utanpå tjocka kläder. Man sitter tyvärr inte stumt på en barnsits, den kan glida undan och då är barnet istället skyddat av ett löst bälte efter det att det då fått stryk av själva bältet. Med andra ord inte ett problem utan två. På dom ställen där det finns sträckare men inte kudde är sträckaren mycket svagare.
Ändras sträckarna om man kopplar ur airbagen eftersom man då får sitta där på kudde?
#1000036
Daniel73 skrev:
*pettson* skrev:Gammal diskussion men.. Bältessträckarna är den största anledningen till att man inte får vara för liten i närheten av airbags näst efter själva kudden. En bältessträckare rycker till i bältet med ca 11 ton i momentet innan du slungas framåt för att träffa bagen.
Det ska till att man sitter stumt i stolen innan för att inte få en snärt som krossar nyckelben och bröstkorg och skadar bäckenet. Nyckelbens och bäckenskador är inte ovanligt på vuxna som haft dunjacka till exempel, Bältet blir slappt utanpå tjocka kläder. Man sitter tyvärr inte stumt på en barnsits, den kan glida undan och då är barnet istället skyddat av ett löst bälte efter det att det då fått stryk av själva bältet. Med andra ord inte ett problem utan två. På dom ställen där det finns sträckare men inte kudde är sträckaren mycket svagare.
Ändras sträckarna om man kopplar ur airbagen eftersom man då får sitta där på kudde?
De byter bältet bl.a
#1002571
P210 skrev:Klara regler även där - små barn åker säkrast i bakåtvända bilbarnstolar. Rekommendation är att barn ska sitta bakåtvänt
till cirka fyra års ålder eller så länge det är möjligt. När de inte får plats i bakåtvänd stol tvingas man ju vända på dem, fortfarande i bilbarnstol eller på bälteskudde då barn som är kortare än 135 centimeter enligt lagen skall använda "en särskild skyddsanordning".

Och då barn som är kortare än 140 cm inte ska sitta på samma plats som en aktiv krockkudde, oavsett om de sitter på en bälteskudde eller direkt på sätet är de hänvisade till baksätet ett tag till.
Kan meddela nu när skolorna börjat så har jag fått flera ggr olika körorder uppifrån (vilket jag svårligen kan påverka) på att ta med fyra barn med sittkuddar, som alla kan räkna ut måste ju då ett barn sitta i passagerarsätet fram eftersom baksätet kan härbärgera max tre st. Så jag har inget val, eller ja men det är inte realistiskt att jag skulle i den stressade tiden börja protestera mot körorder noga genomtänka av personalen som bestämmer sådant över mig. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra... kan ju inte gå emot bolagets regler och order.
#1208098
svennen skrev:tja någon som vet om det påverkar försäkringen om man åker runt med trasig air bag?
Det påverkar nog inte premien, eftersom försäkringbolaget inte vet något. Men om du smäller kan du nog räkna med att du får återbetalningskrav, om någon skadas, eftersom de säkerhetsanordningar som premien bedöms efter satts ur funktion.
#1208125
svennen skrev:tja någon som vet om det påverkar försäkringen om man åker runt med trasig air bag?
Hur är den trasig, eller är det "bara" lampan som lyser?

Är väl lika bra att fixa snarast så har du både en säker bil samt en som går igenom besiktningen och går att sälja :-)-)

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]