Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
#61932
Mellan larmboxen och sirenen sitter ett relä, fram till detta relä går 12-volt från larmboxen när larmet går, dock kommer det inte ut någon ström från reläet, (antar att reläet gått sönder). Men för att utesluta att även sirenen är paj så kopplade jag 12V direkt till den men det blir inget ljud, dock så går strömmen genom sirenen, jag har motstånd i den osv så jag tycker inte den borde vara trasig?

Ska sirener i regel ha någon särskild typ av strömpuls så det är därför den inte låter eller har den helt enkelt gått sönder?

/Anders
av S60AWD2.5T
#63485
Vore nog bra om du gav lite mer info om larm och bil!
Användarvisningsbild
av Brainy
#63498
Tror knappast att den infon behövs för att generellt berätta hur en siren brukar fungera.

Men visst, det är det orginalmonterade larmet på min Aero, har som sagt testat koppla 12V direkt på sirenen utan att den låter. Har beställt en ny siren nu.

/Anders
Användarvisningsbild
av Loner
#63503
Jo, nuharjag inte pysslat med bilsirener utan värre grejor, och vissa har inbyggd elektronik för att göra "ljudet" andra skall ha "audio"signal in till sig föra tt låta..

men vanligast är att spänning på = ljud ut

/L

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]