Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#951456
Det är 3st seriekopplade celler som ger 7,2V backupspänning.


För att få 7,2 volt måste det vara 6 celler eftersom dom ger 1,2V per cell..

/Thomas
av jaka
#952413
Hej!
Japp! Sex stycken NiMH batterier Finns överallt att få tag på ,bara att löda ihop själv eller köpa färdig paket hos t.ex Kjell & Company, Clas Olson osv. Men det finns ju bättre grejer (Tåligare , räcker längre ,mindre osv) än NiMH batterier , som LiPo eller LiFePo celler, finns hos MFT , HAB, Hobby King osv (Modellflyg siter).

Volvos back-up batteri till sirenen måste ju laddas via generatorn därav alla komponenter på kretskortet. Men varför bara köra med ett litet 250mAh batteri?? Man kan ju säkert köra med 500mah , 800 eller mer....och batteriet behöver ju inte sitta inne i plasthöljet utan batteripaketet kan ju monteras utanpå plasthöljet. Väl inslaget naturligtvis.
av svda
#952518
jaka skrev:Hej!
Japp! Sex stycken NiMH batterier Finns överallt att få tag på ,bara att löda ihop själv eller köpa färdig paket hos t.ex Kjell & Company, Clas Olson osv. Men det finns ju bättre grejer (Tåligare , räcker längre ,mindre osv) än NiMH batterier , som LiPo eller LiFePo celler, finns hos MFT , HAB, Hobby King osv (Modellflyg siter).

Volvos back-up batteri till sirenen måste ju laddas via generatorn därav alla komponenter på kretskortet. Men varför bara köra med ett litet 250mAh batteri?? Man kan ju säkert köra med 500mah , 800 eller mer....och batteriet behöver ju inte sitta inne i plasthöljet utan batteripaketet kan ju monteras utanpå plasthöljet. Väl inslaget naturligtvis.
Skit i att ersätta batteriet. Ta bort det gamla och gör rent i sirenen. Larmet och bilen funkar lika bra utan detta batteri. Enda skillnaden är att det tystnar om någon klipper kabeln till bilbatteriet, men det vet ju inte tjuven.
Att det funkar utan detta batteri har både jag och Wissel erfarit.
Jag tycker åtminstone att man bör upplysa om denna enkla lösning som alternativ till att krångla med nya batterier/felkällor.
Finns massor av trådar om problemen med sirenbatterierna. Väldigt få har förstått att fördelen med att ersatta batteriet är nästan obefintlig. Notera att batteriet tagit helt slut långt innan hydroxiden i batteriet börjat läcka och orsaka problem med larmet.
av aldrigstanna
#1391221
Kan man innan man öppnar upp urskilja batteri som är slut, från trasigt kretskort? Vida? Larm utlöst. Larm service erfordras får jag. Men har aldrig hört den tjuta..
av MartinV70
#1391793
Undrar lite samma sak, jag har felmeddelandet och när larmet utlöses så tjuter det inte, kan man anta att kretskortet är trasigt då eller kan det börja fungera om man tar ut batteriet?

Tar gärna emot tips på vart man kan köpa begagnad siren annars, hittar mest styrenheten.
av MickeM
#1396432
Gör bilen spänningslös, lossa sirenen, öppna, sirenen medels såg, kasta backupbatteriet, rengör kretskortet mycket noga och försiktigt, återmontera, koppla in bilbatteriet igen, håll tummarna att kretskortet är helt, och bara stördes av geggan.

Eller, ta ur batteriet INNAN kretskortet pajas av batterikletet. Införskaffas en begagnad bör man göra ovan, innan man monterar den.

Ha alltid bilen strömlös när man byter/lossar sirenen, så uppstår inga konfigurationsfel.

Byta batteriet löser ingenting.
Det är i så fall rengöringen som löser problemet, och att gamla batteriet kommer undan som hindrar nytt klet.
Nytt batteri bör ju inte läcka på ett tag.

Men, det fungerar prima utan.
(Men larmet dör med batteriet)
Kvittar helt på så gammal bil, anser jag.
av Klurigt2021
#1433303
Hej alla Volvofantaster!
Har fått följande larmtext i bilen: ”Fel på larmsystem, service erfordras”
Har kollat med dator och Volvo Vida programvara och fann larmtexten” CEM-B1D1796 Battery backed sounder component failures, internal failure”.

Har googlat på larmtexten och fann” Internt fel i sirencontrol module SCM”
Detta är vad jag förstår IMS sensorn som sitter i taket på samma ställe som takbelysningen.
Om jag byter denna, behöver då den nya någon typ av konfigurering eller är det ”Plugg and play” som gäller?
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]