Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
#870442
1 Idag tog jag min reserv sirén till Köksbordet för "Operation". Började med vanlig Bågfil att såga ett jack på ca 2mm runt hela sirenen.
Skruvmejsel modell bredare o lirkade isär den svarta delen från den grå. Tidsåtgång ca 20 min.
2 Lossade batterikontakten på kretskortet och bröt loss batterihållaren från locket.
3 Diskade ur sirénhuset o ut med det i solen.
4 Fotade delarna för att visa hur det ser ut inuti.
Nu är min tanke att aldrig mera sätta i ett batteri i denna sirén igen. Den får nu ligga på reservdelshyllan
till den dag då den behövs i min nuvarande bil där sirénen är 11 år gammal.
5 SVDA klarlackade sitt kretskort med klarlack avsett för just kretskort...
6 Med detta förfaringssätt så håller troligen sirénen bilen ut o lite till, funktionen om dom klipper huvudkabeln till bilbatteriet där
det skall fortsätta att väsnas är förstås borta men det tar jag gärna.
Lägger till foton, vill Admin lägga denna i Tips o Trix så varsågoda, eller vill ta bort några av fotona så är det OK också.
Får jag ett ryck så monterar jag denna sirén i bilen när andan faller på utan att vänta in "falsklarm" o andra otrevligheter.....
det finns ett litet läckage som "mörkat" kortet vid kontakten lite och hoppas att det inte ställer till det !
Så nu återstår att sätta ihop den med Polyuretan (Plastlim) 2 komp. från Kjell o Co. ) Sedan som tätskikt Silicon som fuktspärr.
Tidsåtgång totalt ca 45 min.
Bild

Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av wissel
#870926
Jonas_latt skrev:Kanon. Skriv gärna vilket batteri du satte i också
se punkt 4: Kommer aldrig mera att sätta i Batteri i Sirénen....:-)
av honcho
#871712
dum fråga, varför köra utan batteri? går det bara inte byta ut det o sätta tillbaka sirenen?
har nämligen samma problem och tänkte såga itu den o byta batteri, men det kanske inte går?
av Jonas_latt
#871727
honcho skrev:dum fråga, varför köra utan batteri? går det bara inte byta ut det o sätta tillbaka sirenen?
har nämligen samma problem och tänkte såga itu den o byta batteri, men det kanske inte går?
Klart det går att byta batteri. Lite klurigt att hitta batteri till de. Men det går lösa.
Användarvisningsbild
av wissel
#871749
honcho skrev:dum fråga, varför köra utan batteri? går det bara inte byta ut det o sätta tillbaka sirenen?
har nämligen samma problem och tänkte såga itu den o byta batteri, men det kanske inte går?
Visst går det att byta batteri, men min tanke är att slippa trasslet igen efter 4-6 år med losstagning
av sirenen igen. Känns som en lite onödig pryl med att backuppa sirenen, ..utan batteri ingen risk för batteriläckage inuti i sirenen
har dom kommit så långt att dom klipper Minuspolen på bilbatteriet
så vet dom garanterat vad dom håller på med så då är bilen "borta" hur som helst iaf.
av Gelis
#871752
Är du säker på att det bara är ett back-up batteri för sabotage skydd. Funkar den verkligen utan batteriet. Tycker att det verkar vara lite mycket kretsar för bara sirenfunktionen.
Är inte så att batteriet är till för att hålla typ minnesfunktioner i sirenen.
av svda
#878354
Det funkar alldeles utmärkt utan detta batteri. Jag har kört utan i ett år nu. Skillnaden är som wissel skriver att om bilbatteriet kopplas bort tystnar sirenen, vilket är en begränsning jag utan vidare kan leva med och om vilken en ev. tjuv inte har en aning.
av *pettson*
#882131
I min xc90 04 har jag just bytt sirenen. Det av anledningen att felkod på batteristatusen i sirenen låser upp takluckan och centrallåset. Att köra utan sirenen gick lika illa som att ha en defekt på plats.
Men å andra sidan kostade en ny 1900kr över disk här. Eller 1400 när en bekant tog med en ny hem ifrån polen.
Så för slutnota 1400spänn och en timmas jobb med bort och ditmontering så är jag nöjd ändå. Hur jag gör med den gamla har jag inte bestämt än.
Användarvisningsbild
av wissel
#892368
*pettson* skrev:I min xc90 04 har jag just bytt sirenen. Det av anledningen att felkod på batteristatusen i sirenen låser upp takluckan och centrallåset. Att köra utan sirenen gick lika illa som att ha en defekt på plats.
Men å andra sidan kostade en ny 1900kr över disk här. Eller 1400 när en bekant tog med en ny hem ifrån polen.
Så för slutnota 1400spänn och en timmas jobb med bort och ditmontering så är jag nöjd ändå. Hur jag gör med den gamla har jag inte bestämt än.
Nu är min siren itusågad och batteriet borttaget. Funkar klockrent sedan 1 vecka tillbaka.
Inga konstigheter. Kostade 0 :-.
Javisst ja, popnitar också förstås..
Så det funkar även på XC90.
:-)

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Den är väl kass? Dags att byta..