Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#823327
Systemet träder bara in om du är passiv som
Förare. Om du accelererar, bromsar, eller gör tydligt rattutslag så avaktiveras systemet.


Så pällen i botten mot en järnvägsbom är inga problem.

Jag vet flera som inte fått systemet att bromsa när man testkört mot uppblåsbart föremål, och tyckt systemet är skit!
Men då jag själv varit med så har jag märk några fel man då gör. (Det är svårt att lossas att inte se det föremål man ska krocka med)

1. Man är gör nära föremålet när man accelererar mot det, så bilen tror du set hinder genom att du endrea fortfarande accelererar hårt, eller fet att du släpper gasen för att du nått din tänkta hastighet.
Missar inte en enda gång om
Man accelererar till rätt fart , sen svänger 90 grader för att må målet.

2. Man släpper omedvetet på gasen strakst innan bilen ska ta över och bromsa. Detta uppfattar bilen som att du sett föremålet och går inte in o bromsar, så tätt bilen har just då ;-)
Användarvisningsbild
av Funk
#823850
Man släpper omedvetet på gasen strakst innan bilen ska ta över och bromsa. Detta uppfattar bilen som att du sett föremålet och går inte in o bromsar, så tätt bilen har just då ;-)
Då skall bilen bromsa, och enligt min uppfattning från otaliga demonstrationer är att den gör det.

/Thomas
#823864
Folksam har ju forskat lite på det här och det visar sig vara riktigt effektivt. Många jämför det med lika viktiga säkerhetssystem som ABS och krockkuddar.
http://media.folksam.se/sv/2010/10/20/f ... fikskador/
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/autob ... 042332.svd

Då deras forskning stödjer det ger dom också premierabatt om man köper en bil med autobroms.

Det här diskuterades rätt ingående i en tidigare tråd jag startade:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... sd=a&hilit
#823865
Funk skrev:
Man släpper omedvetet på gasen strakst innan bilen ska ta över och bromsa. Detta uppfattar bilen som att du sett föremålet och går inte in o bromsar, så tätt bilen har just då ;-)
Då skall bilen bromsa, och enligt min uppfattning från otaliga demonstrationer är att den gör det.

/Thomas
Det är mycket viktigt att bilen aldrig falskbromsar, då det kan orsaka en krock m.m.
Så minsta lilla hint bilen får om att föraren faktiskt ser faran, så kommer bilen inte göra nånting alls.

Bilen bromsar bara när den är säker på att föraren inte ser och bara när den är säker på vad den ser framför sig, är den osäker på vad det är för föremål, så bromsar den inte. Och så vill man att det ska vara!
Det är lätt att få en bil att bromsa, det är svårt att få den att endast bromsa för rätt föremål och endast i andra sista sekund.
#823869
jaha jag kan börja då. Krypkörning ca 20-30km/H, Kollade i backspegeln för att en bil höll på att köra om alla och så plötsligt så panik bromsar bilen framför. Det var tur att city safety bromsade för annars hade jag kört in i han.

Bil: xc60 -11
#823927
panorama skrev:jaha jag kan börja då. Krypkörning ca 20-30km/H, Kollade i backspegeln för att en bil höll på att köra om alla och så plötsligt så panik bromsar bilen framför. Det var tur att city safety bromsade för annars hade jag kört in i han.

Bil: xc60 -11
Hehe, passagerare i bilen och hur var ev reaktion? :D
#824010
panorama skrev:heheh, min vid tidpunkten gravida fru satt och skickade sms. Jo hon blev rädd men jag blev nog fan mer rädd. Det lät skit skumt när den bromsade iaf.
Haha! :P Lät det typ som nåt surrande ljud?
#824019
svergie2 skrev:
panorama skrev:heheh, min vid tidpunkten gravida fru satt och skickade sms. Jo hon blev rädd men jag blev nog fan mer rädd. Det lät skit skumt när den bromsade iaf.
Haha! :P Lät det typ som nåt surrande ljud?
Japp, Jag trodde jag hade kört in i bilen framför eller på trottoarkanten. Men sen såg jag i displayen vad som hade hänt
Användarvisningsbild
av Funk
#824102
Det är mycket viktigt att bilen aldrig falskbromsar, då det kan orsaka en krock m.m.
Så minsta lilla hint bilen får om att föraren faktiskt ser faran, så kommer bilen inte göra nånting alls.
Det är inte riktigt sant, det krävs mer än att man släpper gasen för att bilen skall bromsa. Även små rattrörelser är OK utan att systemet tar över. Det skulle helt enkelt vara värdelöst om det var på det sättet eftersom minsta ryckning från föraren i samma ögonblick han eventuellt blir varse fara skulle rendera systemet inaktivt. Jag har kört bokstavligen tusentals demon av City Safety och Pedestrian Detection av alla generationer med kunder bakom ratten och det skall ganska mycket rörelse från föraren för att systemet inte skall aktiverat. Ett exempel är ju det som skrivits i pressen om Polisens problem med att dom inte medvetet kan köra på andra bilar och hinder....man har helt enkelt inte "tagit i" tillräckligt, vilket visar att systemet inte är så känsligt för förarens input.
Bilen bromsar bara när den är säker på att föraren inte ser och bara när den är säker på vad den ser framför sig, är den osäker på vad det är för föremål, så bromsar den inte. Och så vill man att det ska vara!
Det är lätt att få en bil att bromsa, det är svårt att få den att endast bromsa för rätt föremål och endast i andra sista sekund.
I princip är det ju sant, dock är själva City Safety inte så noga med vad den ser...den detaljen är mer för Pedestrian Detection. CS är inte lika noga, så länge det är rätt tydlig reflektioner. Därför lär man sig snabbt att t.ex bommar eller portar man tidigare kunde köra igenom under tiden dom var på väg att öppnas, idag skall närmas med viss försiktighet.

/Thomas

/Thomas
Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]