Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#826669
CS har bromsat mig två gånger, en gång när jag skulle smita i under en öppnande garageport och en gång när jag kom i relativt hög fart och skulle parkera mot ett buskage. Kul att se att det fungerar.

Cwab tycker jag däremot varnar då och då, eller iallafall någon gång per kvartal tycker jag. Oftast helt utan något synligt hinder men ibland pga trafikverkets märkliga chickaner. Den har dock aldrig bromsat åt mig som väl är. Jag har den ändå inställd på att varna så sent som möjligt.
#826711
Är tveksam om det överhuvudtaget fungerar på min bil, har parkerat klods mot stora flishögar, har rullat in i en stolpe, körde senast igår nosen rätt in i en stor snöhög igår för att få bilen längre fram, det verkar krävas en hel del för att det ska aktiveras iaf.
Användarvisningsbild
av Funk
#826828
specos skrev:Upplysningsvis har Polisen lite synpunkter på CS. Bilarna tvärnitar när de ska preja bilar eller köra över/genom hinder.
Med lite bestämdhet så går det ändå, och det börjar polisen lära sig...men några gånger har dom säkert blivit överraskade. Polisen ville för länge sedan även ha airbagarna urkopplade, men det hör man inte så ofta längre.. :shock:

/Thomas
#873772
Hej

hade nyligen en hyrbil som var utrustad med just City Safety och när vi skulle köra in i garaget så reagerar den på porten och slår full broms fast jag har kört där 100 gånger utan att det skulle vara några problem, ibland är det bra att ha systemet och ibland inte och i just detta var det ingen hitt.
#1075763
På min V70 har city safety gått in 2ggr. Ett vid en stoppskylt där jag kollar vänster och var säker på att fordonet före mig kört iväg redan, men tydligen inte. Andra gången tvärnitar bilen framför vid ett övergångsställ.
#1075768
Jag har upplevt att den reagerat nån gång..då har det varit typ i onödan.. fast p.g.a att jag kört med för små marginaler. Kraftigaste gången var när jag kör in i en rondell.. En långtradare passerar förbi mig i rondellen och ska åt ur mitt höger.. Jag "tajmar" långtradaren så att jag rullar mot och in i rondellen med kanske 20km/h och kommer att precis köra bakom när han är förbi. Det gillade inte riktigt radarn som trodde att jag var på väg in i en vägg i 20km/h och tog och tvärnitade när jag var kanske 5 meter ifrån.. Precis då passerade sista delen lastbilasläp så det blev fritt.. Så det blev bara en väldigt kort tvärnit.. om än rätt hård. :)

Jag tycker inte systemet är för känsligt.. De gånger det slagit in har det ju kunnat vara fara.. Och man bör försöka att inte ha så små marginaler..
#1075781
Det var med V70in eller joel? Såg nog den filmen :p Började bilen bromsa innan du ens hade insett faran, eller såg du vad som var på väg att hända, pickadoll?

Har faktiskt menat att skriva i tråden, men har inte orkat gräva fram den :p Körde en XC60 MY12 med Driver Support i söndags och höll på att skita knäck.
https://www.google.se/maps/@58.3624599, ... 312!8i6656

Kom körandes som den silvriga Mercedesen och XC70in var på samma ställe som min mötande (en V70). Det var mot kvällen så solen var på väg ner och jag hade starkt bländande låg sol i ögonen. V70in ska svänga in mot parkgatan (korsa mitt körfält) och blinkar samtidigt som han saktar ner och svänger lite så att bilen inte står mitt i hans körfält. Helt plötsligt så börjar bilen tjuta (det för mig, välkända varningsljudet,
) och det blinkar rött i vindrutan. Jag blev helt ställd och hann inte göra någonting över huvudtaget (inte ens röra gasen) och helt plötsligt så slutar det blinka och tjuta, utan att bilen har bromsat.

Bilens (nyblivna) ägare som satt i framsätet brevid mig sa lite frågande "Vad var det?" och jag fick förklarat för henne att bilen just skulle tvärnita. Eftersom alla badgäster nu hade börjat komma och det var mycket folk ute så frågade jag lite pafft om jag hade missat någon gående/cyklist eller något, men ingen hade sett något. Vi kom fram till att det måste ha vart den starkt bländande solen tillsammans med den mötande bilen som triggade varningen. BLIS levde även loppan lite senare då vi fick solen i nacken istället :p

Var lite läskigt att bli tagen på sängen sådär!
#1075829
joel80 skrev:Det gillade inte riktigt radarn som trodde att jag var på väg in i en vägg i 20km/h och tog och tvärnitade när jag var kanske 5 meter ifrån. :)
City Safety jobbar med laserteknik, inte radar. CWAB är däremot radarbaserat.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]