Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av molokov
#808597
Har en V40-13 och kommer att få barn nu närsomhelst.
Vi har redan köpt barnstol (babyskydd) och tillhörande isofix-platta.

Vi har bestämt oss för att ha barnet i baksätet vilket i princip alla rekommenderar.

Fråga: finns det några airbag i baksätet?
Behöver vi koppla ur ngt eller är det bara att montera dit stolen och ut och åka?
#812090
Det ska inte vara några problem trots sidoairbag. Stolen sitter långt innanför airbagens område.
#812108
molokov skrev:Ngn som vet man bör tänka på inför första barnet?
Sådana här speglar är populära bland småbarnsföräldrar.

Tex:
Bild
79:90 kr hos Biltema

Bild
219 kr hos leksakslandet.se

Googla babyspegel, barnspegel bil eller liknande.
#812115
Den från Biltema förminskar bilden, du ser i princip ingenting. Jag hade en sån först men köpte sedan en ny från Babyproffsen. Den är dubbelt så bra.

När du får lite äldre barn vill du ha överdrag. Smutsiga stövlar överallt annars.
#812773
crumpets skrev:Jag hade nog rekommenderat att ringa volvo och kolla om din bil är specad med baksätesairbags. Känns inte värt att riskera riktigt.
Grattis förresten! :)
Men finns det någon gång airbag i baksätet på nya V40?
#812792
Kolla bilens bruksanvisning.. där står hur man kopplar in bilbarnstol. Det ska också stå varning för om du behöver stänga av airbagen.. t.ex om du sätter stolen fram.
Jag har aldrig hört att man ska behöva stänga av någon airbag om man sätter bilbarnstol i bak. Har haft bilbarnstol bak själv i både Volvon och våran Hyundai.
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]