Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av Daddan
llesrof skrev:Ja, visst var det en bra kommentar? Nästan lite filosofisk om jag får säga det själv. Paradoxen är att man kräver att en viss säkerhetsfunktion skall vara hundra procent säker i en miljö där man aldrig kan vara hundra procent säker. Jag är dock osäker på vad du vill med din kommentar om bilbälten och cykelhjälm, men jag är säker på att du kan utveckla det. Jag ser inte varför man inte skall använda bilbälte och cykelhjälm. Gör du?
Krossas bilen av en lastbil hjälper inga bilbälten och cykelhjälm är inget att ha om du krockar med en bil. Nyanserat och fullständigt relevanta kommentarer i denna diskussion tycker du? Om du tycker detta är så löjliga funderingar undanbedes ev. fortsatta kommentarer allra vänligast.
av llesrof
Exakt var någonstans skriver jag att diskussionen är löjlig? För övrigt var det du som började snacka om cykelhjälmar och bilbälten och undrade varför man skulle använda dessa. Jag gjorde en reflektion över det paradoxala i att man kräver att enenskild funktion skall vara 100 % säker i en situation där allt annat är osäkert och slumpen i många fall avgör. Har jag lagt någon värdering i det? Jag skrev också "man känner sig knappast tryggare av att veta att en nyckelavstängning bara är säker till 99,9 %". Ja, det betyder ungefär att man får göra det bästa av situationen och att det skulle bli ännu värre om man inte kunde lita helt på nyckelavstängningen. Jag tycker att du har en ledsam attityd som försöker lägga värderingar i en allmän och neutral reflektion och sedan försöker vinkla det hel till att jag förlöjligar hela diskussionen om nyckelavstängning av passagerarkrockkudden. Det gör jag inte, tvärt om så skriver jag ju att det skulle kännas värre om man inte kunde lita på avstängningen. Missade du det eller förstod du inte det heller? Dessutom ber du mig hålla tyst. Allt detta bara för att du inte förstått vad du har läst och istället inbillat dig saker. Är det något mer om detta du vill reda ut så ta det via PM så slipper vi förstöra tråden.
av Murranboy
Man vet ju hur bra elektronik i bilar är.... så inte fan skulle jag lita på en nyckelavstängning till airbagen.. en liten kontakt som inte öppnar mer än 1mm från bläcket, säg vad händer om några år när brytaren börjar glappa?
Ut med sladden och dit mer ett motstånd, då litar man mer på att det inte ska krångla.
Dom kan inte heller lova 100% säkert, det kan INGEN!
Användarvisningsbild
av CarMan
Murranboy skrev:Man vet ju hur bra elektronik i bilar är.... så inte fan skulle jag lita på en nyckelavstängning till airbagen.. en liten kontakt som inte öppnar mer än 1mm från bläcket, säg vad händer om några år när brytaren börjar glappa?
Ut med sladden och dit mer ett motstånd, då litar man mer på att det inte ska krångla.

DU kanske vet hur en brytare funkar, men inte hur systemet funkar.
Brytaren är inte kopplad till krock kuden.
Brytaren övervakas av en styrenhet, som kommer att larma om nått är fel!
av Murranboy
CarMan skrev:
Murranboy skrev:Man vet ju hur bra elektronik i bilar är.... så inte fan skulle jag lita på en nyckelavstängning till airbagen.. en liten kontakt som inte öppnar mer än 1mm från bläcket, säg vad händer om några år när brytaren börjar glappa?

DU vet inte hur bilelektronik fungerar efter ett tag?
en vacker dag så får skiten frispel...! jag är nog inte ensam om att rätt om det. Där av låter jag min grabb sitta i baksätet och jag har papper på att airbagen är urkopplad..! Och det är säkrare än en nyckelbrytare! Men om man ska hårddra det så är ingenting säkert, allt kan hända ;)
Användarvisningsbild
av CarMan
Murranboy skrev:
CarMan skrev:

DU vet inte hur bilelektronik fungerar efter ett tag?
en vacker dag så får skiten frispel...! jag är nog inte ensam om att rätt om det. Där av låter jag min grabb sitta i baksätet och jag har papper på att airbagen är urkopplad..! Och det är säkrare än en nyckelbrytare! Men om man ska hårddra det så är ingenting säkert, allt kan hända ;)

Jag kan mer om bil el & just detta specefika system än du tror!
av baljbalj
Hade personligen inte velat ha min barn vid en nyckelavstängd krockkudde (valde V70 utan pass.bag.). Brytaren är säkert robust men det räcker att det hamnar spänning över gasgeneratorns squib för att airbagen ska fyras av. Vem vet vad som händer vid en krock när halva elsystemet blir kortslutet och sladdar trycks ihop lite överallt i bilen.

Har hört om två intressanta fall av vänner runt pyroteknik i bilar:
1. Blev arg i bilen och slog knytnäven hårt i ratten. Höljet gav vika och airbagen fyrade av. Troligtvis blev det kortis i sladdar eller släpring? och airbagen matades med ström från tutan eller någon annan elektronik i ratten.
2. Bäletsspännarna detonerade mitt ute på vägen. Orsak vatten på golvet i bilen.

Så saker kan hända, även om det är osannolikt. Och barnet vid en dödlig sprängladdning kopplad till elsystemet på bilen, nja...

Däremot en airbagmodul där sladden/sladdarna dragits ur gasgeneratorn så att squibens kortslutningsbleck kortsluter squiben skulle kännas ok. Men helst ingen modul alls nära barn.
Användarvisningsbild
av CarMan
Då har dina vänner ljugit för dig, för det du beskriver kan inte hända. systemet är inte konstruerat på det viset.
Inte heller vid en regäl krock kan det hända att kablaget kort sluts som du beskriver.

Läs på lite mer om hur systemet är konstruerat, innan du skrämmer folk.
av Lövet
Det finns INGA konstaterade fall där en nyckelavstängd airbag har löst ut. Jag kan lova er att Aftonbladet och andra tidningar hade frossat i skrämselartiklar vid den minsta antydan att systemen skulle vara opålitliga.
av baljbalj
Det är simpel ellära, squiben (tändhatten) är en glödtråd med två kontakter som ligger i en liten sprängladdning. Kopplas ström över denna brinner tråden av och antänder sprängladdningen som i sin tur antänder själva krutet. För en passagerar frontairbag brukar det dessutom det vara komprimerad gas som släppps ut och värms av krutet för att expandera.

Squib (tändhatt):
Bild
Bild

Det är osannolikt (säkert snudd på omöjligt och väldigt välvaliderat) men jag vill ändå inte ha mina barn vid en airbag och hade jag haft en passagerarbag fram hade jag haft barnen bak.

Hade man verkligen kunnat se att nyckelavstängningen kortsluter kontakterna på ett robust sätt, den satt väldigt nära airbagen och man kunde följa kablarna för se hur dom gick (inte nära någon annan strömkälla t.ex.) så kanske, det kan likställas med att dra ur sladden så kontakterna kortsluts av denna.
Bild

CarMan: Jag tror mina vänner. Och eftersom jag vet hur det fungerar kan jag bedömma att det är möjligt.

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]