Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1543065
Ok om avsaknad av reservhjul och domkraft. Men det är nog många som inte tycker sig klara av ett hjulbyte .
Åker man långa grusvägar långt från allt, i Norra Värmland kand et ta timmar för bärgaren att hitta fram, är det helg kan det ta tills måndag innan en verkstad är öppen.
Så jag har lagt in ett vinterhjul och skaffat en domkraft i min V70.

För att återgå till dragning av hjulskruvarna. Det finns momentstavar, i olika färger.
Hur funkar dom?
Enbart för knackande mutterdragare va?
Borde inte bli så värst nog tycker man.

Roysan
#1543066
Funk skrev:Jag momentdrar alla känsliga förband och efterdrar aldrig, om det inte sägs att det skall göras. Hjulen lossar inte om man drar till rätt moment och har rena torra oskadade gängor..

/Thomas
Det trodde jag också tills jag var med om att mina egna hjulbultar, som jag rengjort enligt konstens alla regler och momentdragit, lossnade...
#1543127
För att återgå till dragning av hjulskruvarna. Det finns momentstavar, i olika färger.
Hur funkar dom?
Enbart för knackande mutterdragare va?
Borde inte bli så värst nog tycker man.
Riktigt momentnyckel är det enda som är pålitligt om man inte har kalibreringsverktyg med rutiner för noggrann och regelbunden kalibrering och exakt kontroll över lufttryck etc.

Lövet skrev:
Funk skrev:Jag momentdrar alla känsliga förband och efterdrar aldrig, om det inte sägs att det skall göras. Hjulen lossar inte om man drar till rätt moment och har rena torra oskadade gängor..

/Thomas
Det trodde jag också tills jag var med om att mina egna hjulbultar, som jag rengjort enligt konstens alla regler och momentdragit, lossnade...
Jag har bokstavligen dragit tusentals bultar med momentnyckel på tjänstebilsflottan (och privat) och aldrig haft ett fall då de lossat.. och man undrar ju vilken variabel som felat för dig.
#1543135
Jag har varit med om att fälgen sitter fast även efter att skruvarna är borta.
Man får ta till rejäl våld för att få bort hjulen.
Aluminiumfälgar .
Skälet är att hålet i navet har oxideat fast i bilens nav.
Jag brukar därför göra rent i navhålet på fälgen och navet på bilen.
Med stålborste en gammal kniv etc.

Att fälgen går så trögt på bilen nav kommer förstås oxo att innebära att den inte går på ordentligt, även om man dra skruvarna med rätt moment.
Förmodligen är det detta som gör att de ändå kan lossna efter körning, och , eller kan behöva efterdras.

Så att se till att det är rent och fint i navhålet och att fälgen bottnar utan våld, gör även att hjulen är lätt att få bort nästa gång det skall bytas hjul.
Sist tog jag en borrmaskin och en rund sliprulle och gick runt i al fälgens navhål.
Lite aluminiumpasta kan stoppa vidare oxidation.

Roysan
#1543138
Nej, lägg inte alu- eller kopparpasta bakom fälgen. Pastan kryper undan successivt och då händer precis det vi diskuterar, bultarna lossar.
Universalfett (dock måttlig mängd så det inte hamnar på skivan) fungerar..
#1543204
Funk skrev:Jag har bokstavligen dragit tusentals bultar med momentnyckel på tjänstebilsflottan (och privat) och aldrig haft ett fall då de lossat.. och man undrar ju vilken variabel som felat för dig.
Ingen aning. Jag har inte bytt tusentals men lätt hundratals däck genom åren och kan inte se vad som orsakade det. Därav att jag är tillbaka till att "onödigt" efterdra hjulen igen.
#1543218
Erik Å skrev: lör 03 jun 2023, 09:11 Nej, lägg inte alu- eller kopparpasta bakom fälgen. Pastan kryper undan successivt och då händer precis det vi diskuterar, bultarna lossar.
Universalfett (dock måttlig mängd så det inte hamnar på skivan) fungerar..
Jo men Erika. Vaffön inte. En tub på varje nav samt fälgar, noll i oxid/rost ;-)

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]