Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av retnaosan
Så min bil transporterades till ett annat land med en bärgningsbil och efter att jag fick den började jag få konstiga problem. Detta är en Volvo S80 II (2007) med D5-motor.

Jag kan starta bilen först utan problem, men om jag stannar bilen och tar ur nyckeln, fick jag två fel "startspärrproblem se manual" och ibland "rattlåsfel".

Men om jag låser bilen och väntar tills felmeddelandet försvinner startar bilen normalt.

Efter att Volvo-återförsäljaren har ändrat rattlåset för typ 400 EUR och jag har fortfarande problemet & citerade mig 1000+ EUR för 'nästa gissning' som är bytet av instrumentklustret (hastighetsmätaren). Innan detta problem ägde jag bilen i 2 år utan problem.

Felet som återförsäljaren får är "kilometern modifierad", och de misstänker att hastighetsmätaren spolas tillbaka (vilket är vanligt i mitt land)

Min oberoende butik bytte instrumentklustret efter att vi såg att de inte har någon aning om vad som är det verkliga problemet, och en tekniker kodade det till bilen.

Problemet är detsamma, kan ni ha några idéer vad som kan vara problemet?

Jag vill inte ändra alla saker förrän de hittat det verkliga problemet...

Tack på förhand!

Det går att schimsa om pinjongen. Man f&arin[…]

Demontera mittkonsolen V60

Tackar för hjälpen

AWD eller ej?

Hej, har haft AWD på mina Volvo-bilar de sen[…]

Bra förslag, ska testa det. men om det nu &au[…]