Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1461105
"The passenger compartment of the Q7 remained stable in the frontal offset test. Dummy readings indicated good protection of the knees
and femurs of both the driver and passenger. Audi showed that a similar level of protection would be provided to occupants of different
sizes and to those sitting in different positions. Protection of the chest was marginal for both driver and passenger. In the full-width rigid
barrier test, chest protection was again marginal for the rear passenger but other critical body areas were well or adequately protected, for
both occupants. In both the side barrier test and the pole impact, protection of all critical body areas was good and the Q7 scored
maximum points in these tests. Tests on the front seats and head restraints demonstrated good protection against whiplash injuries in the
event of a rear-end collision. A geometric assessment of the front seats also indicated good whiplash protection. The standard-fit
autonomous emergency braking (AEB) system performed well in tests of its functionality against other vehicles at the low speeds, typical of
city driving, at which many whiplash injuries occur, with collisions avoided in almost all test scenarios."


https://www.euroncap.com/en/results/Audi/Q7/38855

https://www.euroncap.com/en/results/volvo/xc90/20976

"The passenger compartment of the XC90 remained stable in the frontal offset test. Dummy readings indicated good protection of the
knees and femurs of both the driver and passenger. Volvo demonstrated that a similar level of protection would be provided to occupants
of different statures and to those sat in different positions. In the full-width rigid barrier test, protection of the driver dummy was good for
all critical body areas. For the rear passenger, protection of the chest was adequate and that of all other body regions was good. In the
side barrier test, the XC90 scored maximum points with good protection of all critical body areas. In the more severe side pole impact,
protection of the chest was adequate and that of all other body regions was good. In the original side pole test and to a lesser extent in
the side barrier test, the side curtain airbag failed to deploy to its full extent at its rearmost edge. This would have resulted in protection for
those in the optional third row seats that was less than Volvo had intended. Volvo investigated the cause and have implemented into
production a modified trim panel which allows the airbag to deploy as intended. Euro NCAP's assessment is based on the updated vehicle
currently being produced and Volvo will contact owners of cars with three seat rows in order to retro-fit the modified component. The front
seats and head restraints provided good protection against whiplash injury in the event of a rear-end collision. A geometric assessment of
the rear seats indicated good whiplash protection also for occupants of those seats. A standard-fit autonomous emergency braking
system operates from the low speeds typical of city driving at which many whiplash injuries occur. The system scored maximum points in
Euro NCAP's tests, bringing the car to a halt before collision at all test speeds."

Båda bilarna är väldigt säkra, Volvon leder med några procentenheter i Euro NCAP. Hade inte vart orolig över att köra varken Q7 eller XC90. BWM 3-Serie hade jag däremot hoppat över, i jämförelse med två stora SUV och inget jag hade velat smälla mot en F150 sittandes i.


Här är information från Volvo om vad dom gör gällande säkerhet. Gick in på Audis hemsida och kollade, men hittade inget liknande angående säkerhet.

https://www.volvocars.com/se/v/car-safety

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

#1472910
Krocksäkerhet, ja säkerhetstänk i allmänhet, är Volvos ”adelsmärke”. De bygger sin image runt vad säker en Volvo är. Jag har gjort ”mos” av en Volvo en gång, i stort sett bara där satt var nåt så när intakt. Tvivlar jag kunnat skriva de här raderna om jag den gången suttit i en annan bil än en Volvo, men det får vi aldrig reda på. Har man någon gång varit med om nåt sånt förstår man vad krocksäkerhet betyder.
Är det bra krocksäkerhet man vill ha är Volvo absolut ett märke att överväga, kanske i första hand. Men alla bilar som har högsta betyg i Euro NCAP borde ju vara väldigt krocksäkra.
/Bo
#1472938
Just den passiva säkerheten som på te.x. XC70:n och nyare volvos är bra, men undrar om inte de andra liknande märkena ligger bra till med. Som någon som var insatt i bilsäkerhet sa, volvon är designad att åka undan vid en kollision, en Audi te.x. är styvare men tar då hela smällen utan att åka undan. Hade volvon i klippet haft ett aktivt skydd som Lane assist hade det inte alls behövt hända. Det är nog där mycket av framtiden ligger i, att olyckan inte ska behöva hända från första början. Man kommer säkert inte sluta med den passiva säkerheten heller så klart. Nu diskuterar det bland annat om hur sjukt det är med att bilar begränsas till att kunna köras till högst 160-180km/h vilket säkert hjälper lite. För de flesta olyckor tror jag mer på att antingen ändra utbildningen för att ha körkort samt dess krav. Aktivare system som räddar felen förare gör, som att aktivt hålla sig i filen, hålla avstånd, påpeka att det körs oförsiktigt eller fortare än skyltarna visar och påvisa att man kanske nu kört länge och behöver vila. En slags färdskrivare kanske eller vad nu lastbilarna har samt underlätta att folk har mobilen kopplad till bilen och kanske ett system som kan upptäcka att den vingliga färden beror på berusning och att man då får blåsa. Bilar med detta bör då med ha bra försäkringspremier som lockar folk att köpa dessa och kanske något på skatten med. Man kan alltså hitta på lite vad som men tror alltså att framtiden ligger mer i aktiva system
#1487211
Klippte en älg med fruns lilla Hyundai.
Ont i nacken och trasig disk i ryggen trots att jag hann bromsa ned till ca 80 innan den kom rullandes över huven .
Farsan fick en älg i vindrutan i dryga 120km/h
Den försökte hoppa över vägen så det blev en bredsida rätt in i framrutan utan chans till inbromsning .
Han körde volvo och klarade sig utan skador förutom att han skallade älgen så glasögonen skar upp ögonlocken .

Jag ångrar bittert att jag tog fruns bil istället för min xc70 bara för att den stod bäst till då jag for till jobbet

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]