Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av 3under3
#1448953
Hej!
skulle behöva tips och hjälp från någon som kanske varit i samma sits. Har tre barn under tre år som behöver ha bakvänd bilbarnstol. Vi kör v90 från Jan -18 och där står att man inte får placera stödben i mitten bak. Vi vet inte hur vi ska lösa det då vi behöver kunna skjuta förarsätet fram och tillbaka, en är 160 cm och en är 185. Att ha tre stolar fastmonterade i alla yttersäten gör ju att det är väldigt komplicerat att ta sig in i mitten bak för den vuxna som inte kör. Vi behöver ha det så här i ungefär 2 år så det känns som det måste finnas en smidigare lösning? Just nu har vi babyskydd med isofix bakom föraren vilket gör att det går lätt hoppa in när babyskyddet klickas bort.

Men jag hade velat ha en bilbarnstol mitten bak. Men utan stödben betyder väl att den behöver lutas på framsätena? Kan vi ändå flytta förarsätet fram och tillbaka då?

Någon som löst detta? Ge mig tips och råd tack!
Vet någon varför stödben inte får vara mitten bak? Och vad skulle hända ifall vi ändå sätter stol där?
Tacksam för tips!!
av Rådlös
#1452205
Några veckor gammal tråd, men jag såg den just nu.
Det finns nog en anledning till att man bara har Isofix på ytterplatserna och endast i baksätet. Jag vet inte detta men ämnet är ju ett sådant som bilfabrikanter och försäkringsbolag m.fl har lagt ner många timmar och pengar och forskning på. Jag tror inte att det beror på någon besparingsåtgärd eller "tjurskallighet" från biltillverkarnas, eller för all del barnstoltillverkarnas sida.
Jag har en SUV, årsmodell -20 (Ingen Volvo) Men den har bara två platser med Isofix, båda ytterplatserna bak. Stolens reglage och fästen gör att den enklast monteras på vänstersidan.
av ebuckland81
#1496736
Lite funderingar nedan, men något sent såklart, så ni har väl löst det redan får vi hoppas 🙂 Kanske hjälper det någon annan.

Babyskydd:
Babyskyddet kan ju med fördel bältas på mittenplatsen bak till att börja med för att köpa lite tid. Då tappar man ju såklart finessen med den smidiga fastsättningen av babyskyddet i Isofix-basen. Givet att bältningen utförs korrekt så är det möjligen högre säkerhet enligt Råd & Rön och ADAC. Och så löser det ju bara problemet upp till dess att yngsta barnet vuxit ur babyskyddet. Men kanske äldsta barnet då är stor nog att sitta framåtvänt.

Bakåtvänd bältad bilbarnstol:
Om en person är väldigt kort så finns det ju kanske en liten chans att justera förarstol och bakåtvänd barnstol för den långa personen. Och sedan skjuta fram stolen och ryggstödet så att det blir minst 25 cm, vilket i alla fall är kravet för vår bältade Besafe iZi Plus X1. Kanske andra bilbarnstolar har andra krav. Fortfarande krångligt att hoppa in till mittenplatsen såklart.

Isofix-stol med svängfunktion:
Sedan noterade jag att det inte verkar vara något krav på att ligga an eller vara minst något visst avstånd för vår Britax Römer Swingfix M I-Size Isofix. Vi har ändå alltid kört med minsta möjliga avstånd, men för att fortfarande kunna svänga runt den. Jag vågar inte ta gift på att kravet på avstånd inte finns, men värt att kolla upp om det löser delar av problemet. Fortfarande krångligt att hoppa över till mittenplatsen. Den stolen är också lite mindre utrymmeskrävande i djupled än BeSafe iZi Plus X1. Förövrigt hag hade jag på 185 cm inga problem att sitta i passagerarsätet framför Britax-stolen, medan jag slog i knäna framåt med Besafe-stolen bakom.

Våran lösning just nu med "bara" två barn under tre år i vår V90 är Besafe Izi Plus X1 bältad i passagerarsätet fram och Britax Römer Swingfix M I-Size Isofix bakom på höger sida. Det fungerar, men inte med så mycket marginal över. Och man får justera förarstol och sträcka sig lite extra för att se något i höger backspegel. Hade vi haft två Britax-stolar så hade vi lätt kunnat ha båda i baksätet med vuxen nr. 2 i passagerarsätet.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1503110
Vet inte hur det ser ut men nån form av förstärkning i golvet och en balk. Nått liknande den förklaring på 3 punktsbältefäste för baksäte i kombimodeller som jag gjorde bland det första jag gav mig i kast med här på jagrullar.se

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk



Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]