Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1439221
Hej,
Jag är bara budbäraren av länken nedan som jag fick i min mail häromdagen:

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... nyhetsbrev

Om det blir som författaren till artikeln tror får vi väl se.
Lite illavarslande kanske att en sån här artikel överhuvudtaget dyker upp?
Artikeln är krönikörens egen uppfattning. Kanske han är ute och "cyklar"?

/Bo
#1439708
mattiasv60 skrev:Peder är väl en vandrande åsiktsmaskin.... med primärt syfte att generera trafik/klick till deras hemsida ? Då kan man inte skriva mainstream utan då gäller det att skriva lite kontroversiellt, gärna med feta rubriker...
I detta fall så har han dock inte fel... Att köra med vinterdäck på sommaren är ren idioti och jag är sjukt förvånad av att det kommer ifrån Volvo av alla märken...
#1440288
Det här är bland det märkligaste jag hört, branschen har väl snarare försökt få till en lag som säger att man inte får ha vinterdäck på sommaren just pga livsfarligt. Alla som testat dubbfritt på undanmanöver-bana och bromsprov vet hur illa det är. Volvo måste ha en helt annan däcktyp på gång än vanliga dubbfria däck om man menar någon sorts allvar.
#1441043
Fast nu handlar det om sommardäck som går ner till minus 10 grader. Inte vinterdäck som kan köras på sommaren.
Michelin har haft det för några år sedan men de är nu borta ur sortimentet. Däckhandlaren säger att de bara säljer däck som finns på antingen prislistan för sommardäck eller listan för vinterdäck
Michelin CrossClimate hette däcket men gjordes om och man lade till en "2" efter när man tog bort snöflingan. Såldes som sommardäck med förlängd säsong.
#1441093
kvillebäck skrev: ons 14 apr 2021, 11:59 Fast nu handlar det om sommardäck som går ner till minus 10 grader. Inte vinterdäck som kan köras på sommaren.
Michelin har haft det för några år sedan men de är nu borta ur sortimentet. Däckhandlaren säger att de bara säljer däck som finns på antingen prislistan för sommardäck eller listan för vinterdäck
Michelin CrossClimate hette däcket men gjordes om och man lade till en "2" efter när man tog bort snöflingan. Såldes som sommardäck med förlängd säsong.
Så du menar att det nya däcket inte är märkt och godkänt som ett vinterdäck, utan klassat som sommardäck?
I så fall finns det inget att diskutera då inget har ändrats, och vinterdäck måste även fortsättningvis införskaffas.
#1441132
frippe64 skrev:
kvillebäck skrev: ons 14 apr 2021, 11:59 Fast nu handlar det om sommardäck som går ner till minus 10 grader. Inte vinterdäck som kan köras på sommaren.
Michelin har haft det för några år sedan men de är nu borta ur sortimentet. Däckhandlaren säger att de bara säljer däck som finns på antingen prislistan för sommardäck eller listan för vinterdäck
Michelin CrossClimate hette däcket men gjordes om och man lade till en "2" efter när man tog bort snöflingan. Såldes som sommardäck med förlängd säsong.
Så du menar att det nya däcket inte är märkt och godkänt som ett vinterdäck, utan klassat som sommardäck?
I så fall finns det inget att diskutera då inget har ändrats, och vinterdäck måste även fortsättningvis införskaffas.
Det är INTE avsett att köra med på snö och is. Våt och kall vägbana skall vara rätt.
Märkningen vågar jag inte ge dig ett exakt besked om.

Här hämtar jag info men det finns även en sida från Volvo jag sett någon stans.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... idsdacket/
#1441204
kvillebäck skrev: ons 14 apr 2021, 20:59
frippe64 skrev:
kvillebäck skrev: ons 14 apr 2021, 11:59 Fast nu handlar det om sommardäck som går ner till minus 10 grader. Inte vinterdäck som kan köras på sommaren.
Michelin har haft det för några år sedan men de är nu borta ur sortimentet. Däckhandlaren säger att de bara säljer däck som finns på antingen prislistan för sommardäck eller listan för vinterdäck
Michelin CrossClimate hette däcket men gjordes om och man lade till en "2" efter när man tog bort snöflingan. Såldes som sommardäck med förlängd säsong.
Så du menar att det nya däcket inte är märkt och godkänt som ett vinterdäck, utan klassat som sommardäck?
I så fall finns det inget att diskutera då inget har ändrats, och vinterdäck måste även fortsättningvis införskaffas.
Det är INTE avsett att köra med på snö och is. Våt och kall vägbana skall vara rätt.
Märkningen vågar jag inte ge dig ett exakt besked om.

Här hämtar jag info men det finns även en sida från Volvo jag sett någon stans.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... idsdacket/
Således ingen förändring, man får fortsätta att hålla två uppsättningar med hjul.
En storm i ett vattenglas, och en hel höna av en fjäder.
#1441287
frippe64 skrev:En storm i ett vattenglas, och en hel höna av en fjäder.
Vilket Peder precis är duktigt på. Ett väldigt härjande utan nån egentlig substans. Sen vidare till nästa ämne. Mer klick, mer trafik, mer uppmärksamhet.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]