Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1316300
Kan ha glömt något men:

* Två foliefiltar
* En hög vanliga filtar i olika utförande
* Två förstahjälpenväskor (en liten och en större)
* Försvarets ypperliga strålsteriliserade tryckförband plus något annat slags förband
* Två bältesavskärare/fönsterhammare
* Brandsläckare pulver 2 kg
* Gummihandskar (operationshandskar typ)
* Plastpåsar
* Spakblock (klarar 2 ton har jag för mig)
* Två band med öglor för bogsering e.t.c. (klarar 5 ton)
* Grövre rep på ett par meter
* Ljusstavar
* Liten 12v typ hårtork (perfekt att tina upp saker med och ge lite basvärme)
* Viltremsa
* En bunt varselvästar
* Laddare till telefon
* Paraply
* Lite små minilampor
* 12v Kompressor med inbyggd lampa som även kan blinka och vara röd
* Lite småverktyg
* Plåster (underskattat!)
* Arbetshandskar
* Startkablar

På gång hoppas jag:
* Nödbloss

Vintertid:
* Spade (i metall - inget plastkrafts)
* En tvåliters glasslåsa med stenkross/grus
* En tvåliters glasslåda med vägsalt
* Ser alltid till att ha helst nära minst halv tank när det är till att bli lite mer tjorvigt väder (mycket snö/skitkallt/e.t.c.) så man har värme och el i bilen vid längre stopp.

Har säkert glömt något men, ja, vissa saker är användbara även vid normalsituation, som när man råkar stanna vid ett bra svampställe - då kommer påsarna till hands. =)

Sedan har ju bilen också då VoC med connected safety samt inbyggt 230V.
Lampor är ju ingen idé att släpa med sig då det är LED på i princip allt (på gott och ont).
#1564852
Inser att jag behöver utrusta våra bilar lite bättre.

Hur är det med märken och kvalité? Kan man med gott samvete köpa en fönsterhammare\bältesskärare på Biltema eller är det de dyrare för par 100 lappar som gäller? Jag är helt med på att priset inte har prioritet här men ofta är inte dyrare prylar bättre, särskilt inte i detta avseende.

Hur får ni plats med släckare i bilen? Jag antar att den behöver sitta någonstans där man kommer åt den enkelt i kuén? Vi har en V70 2008 och en WW 2016.
#1564917
@snowman, Har denna men i orange, osäker på hur bra den är men kanske någon som ve här. Har lagt den i facken mellan framstolarna och sitter fast med dubbelhäftande kardborre så den ligger still http://bilkaren.se/webshop/index.php?ro ... duct_id=96

V70 2008 har väl denna plats som förslag
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 8-)%202008
#1565052
Finns det nån typ av värmeelement / fläkt man kan köra med powerbank (alltså usb)?
Visst, det skulle funka bra med tex några värmeljus och filt för att värma kupén men har en ctek free med powerbank och tänker att en fläkt kunde ge ännu mer komfort vid behov.
#1565079
@Derank,

- Första förbandskudde Kan ju eventuellt behövas
- Nödhammare/bältesavskärare (I facket mellan framsätena) Kan ju eventuellt behövas
- Två gula varningsvästar (En bakom varje framstol i fickorna) Kan ju eventuellt behövas
- Led-pannlampa Används vid meck med bilen mm med
- Laddare till mobilen Använd ibland
- Viltmarkerare Kan ju eventuellt behövas
- M&M:s (Smälter inte i sommarvärmen) Äts på ibland vid behov

I bagaget finns:

- Varningspuck Kan ju eventuellt behövas
- Bogserlina Kan ju eventuellt behövas
- Startkablar Kan ju eventuellt behövas, har nog mest använts på andras bilar
- Reparationssats för däck (199 kr Biltema art.nr 82573) Kan ju eventuellt behövas
- Multitång Används vid meck med bilen mm med
- Hyls- skruvmejselsats Används vid meck med bilen mm med
- Motorolja Kan ju eventuellt behövas
- Arbetshandskar Används vid meck med bilen mm med
- Silvertejp Kan ju eventuellt behövas
- Filt
- Litet paraply

Vintertid finns även:
- Liten påse med grus/singel Används vid meck med bilen mm med
- Skyffel med teleskophandtag Används vid meck med bilen mm med

;-)

Hojen har en sådan här "verktygslåda", ståltråd, buntband, verktyg, däcklagningssats
.
41601-100_01c_1500_blank.jpg_800x800.jpg
41601-100_01c_1500_blank.jpg_800x800.jpg (56.41 KiB) Visad 272 gånger
#1566227
Hoppas att de som fastnat på E22 läst tråden! Alla verkar dock ha klarat sig bra. Nästan så man kan fundera på att revidera listan en aning: Ser man alltid till att ha minst halv tank så kanske det inte är fullt nödvändigt med värmeljus, nödfiltar OCH ull/fleecefilt.

Det jag mest funderar på är dock hur långt jag kommit med min egen utrustning: spade, greppmattor, grus, snökedjor. Hade jag kommit iväg och kunnat kryssa mig ut mellan bilarna eller hade bilar stått i vägen så man inte kunde komma iväg? På de bilder jag sett ser det ganska glest ut mellan bilarna.
#1566238
vet inet om man verkligen behöver så mycket, min chef satt fast i 7timmar på vägen hem från Umeå igår, han tog fram ipaden och satt och kollade film halva natten, han svalt inte ihjäl och han frös inte ihjäl heller
#1566256
Brukar ha två 500ml vattenflaskor i bakdörren. En 500ml mellan framsätena som jag tullar på till vardags. Sen som sagt 200g m&m jordnöt i handskfacket. Det överlever man gott på och kroppens reserver tar man inte slut på bara sådär heller men det är ju trevligt att må bra. Jag går nog sällan under halv tank när man är iväg, har dock ”bara” blivit stående 1.5h som längst, både i minus 10 och plus 30 . Skönt att ha ac på då ;-)
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]