Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1213860
Nu har man kostat på bilen endel.
Mer blir det även.

Hur gör man med Larm till en sådan här gammalhäst ?

Vill inte koppla och löda sladdar i timmar.

Finns det options som typ är bara plugga i och köra ?
Prisvärt?=
Vill inte betala flera tusen heller för att larma en gammal Volvo, fast det kan vara bra.

Sett lite olika stylingbutiker sälja billiga larm runt tusenlappen.
Är det jätte svårt koppla det i en enkel 940?

Vill komma undan billigt,
men slippa ta lågvolt examen :)

Tips tack :)
97a 940.
Har den inbyggd startspärr?
JAJA
Användarvisningsbild
av Nexus
#1214429
Inte så avanvcerat. Jag har eftermonterat universal fjärrstyrt centrallås på min 740-88. Behövdes en centrallåsmotor till förardörren, koppla till varningsblinkersen sen var det i princip plus och minus
Larm så behöver du koppla in dig på tändningslåset"startspärr" samt på kabel för dörrkontakterna. Finns säkert någon som sitter på en gammal monteringsanvisning. Principen med elen är densamma på alla larm.
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1219538
Nexus skrev:Inte så avanvcerat. Jag har eftermonterat universal fjärrstyrt centrallås på min 740-88. Behövdes en centrallåsmotor till förardörren, koppla till varningsblinkersen sen var det i princip plus och minus
Larm så behöver du koppla in dig på tändningslåset"startspärr" samt på kabel för dörrkontakterna. Finns säkert någon som sitter på en gammal monteringsanvisning. Principen med elen är densamma på alla larm.
Du får det låta jätteenkelt,
12v ström är verkligen inte min starkasida.

Tänkte att det finns originallarm köpa, bara koppla en relä sen ska det vara klart ?

Om inte
Då köper jag typiskt kina larm, billigt- Är dom så enkla koppla som du skrev?

ps. jag har chiptrimmat min
Fick höra på forumet här att chip tar bort startspärr
Den vill man gärna ha åter i nya larmet, hur blir det med larm och startspärr på en chippad 940?
#1220023
Ett förslag om du vill slippa huvudvärk är att låta bli dom billiga kina larmen.
Dels dåligt med support vid fel och sällan problemfria oavsett nya/beg.
Kika hellre efter ett beg Defa/Carguard eller liknande på nätet, riktigt bra larm som typ bara funkar och funkar.
Kan inte tänka mig att ett sånt lär kosta några jätte pengar när det gäller beg.
Om du vill ha centrallåsstyrning etc så kan du säkert köpa motorer på biltema (om bilen inte har det redan).
Användarvisningsbild
av Nexus
#1220684
Chip har inget med startspärr göra på ett eftermonterat larm. Du klipper ju kabeln från tändningslåset och kopplar larmenheten mellan.

Är man osäker på koppla så är larm inte det lättaste. Jag kunde inte ibörjan men man lär sig.
Defa har jag tyvärr dålig erfarenhet av om de inte blivit bättre på senaste tiden. Förr strula de med startspärren stup i kvarten. Har jobbat på verkstad som monterade defa...

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]