Här kan ni medlemmar prata om lokala avikelser i trafiken, tillställningar, utflyktstips osv. Ja allt med en lokal anknytning.

Moderator: Moderatorer

av SteffeB
#254642
Om ni har intresse av billig/rolig racing så vore det kul :lol:


http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0

Själv är jag förrädare och kör BMW http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52858&highlight=

http://www.slc.se

Hej Alla

Nu har året dragit igång igen ordentligt och just nu är det 3 st race på gång..

5h 5Papp i Laholm den 31 Jan... startlistan finns på http://www.slc.se/5papp
5h 5papp i Ticksta den 7 Feb.... startlistan finns på http://www.slc.se/5papp
24h 5papp+ / SLC småklasser i Mantorp Park den 28feb/1mars . startlista kommer men just 6 bilar helt färdiganmälda och några fler på gång.

Det vore jättekul om fler kunde tänka sig 5papp+ , då jag kommer satsa rätt mycket på det under resten av året.. Vi kommer börja nu lugnt med 24h på mantorp och sen köra ytterligare 4-5 tävlingar under året på asfaltsbanor varav några kortare som 6h och en längre 24h sista helgen i juli...

Skickar med inbjudan till 5papp+ igen här nedanför

God fortsättning på året och syns på diverse banor, Mvh Fredrik Skoghag


INBJUDAN
Helgen den 28e Februari - 1 mars så kör vi ett 24timmars för 5papp plus bilar och SLC Kl.1-2/MSLS.kl.4-5 med start kl.15.00
Tävlingen kommer köras med full manskap på banan inklusive räddningspersonal, ambulans, transpondertidtagning med wlan utsändning och allt vad SLC har i organisationsväg.
vi bjuder in till två klasser
5papp + som är femtusenkronorsbilar (Reglemente5papp+ finns längre ner) men i korthet så är det bilar som får kosta max 5000 exklusive säkerhetsutrustning (och till säkerhetsutrustningen så ingår minst halvbur enligt roadsportreglementet, stol, 4-6punktsbälte, bromsar, däck och fälg och säkerhetstank)
SLC KL.1-2 , MSLS kl.4-5 och motsvarande.
speciella krav för denna tävling.....
Ljudnivå 92 Db (motsvarar vanlig bil, så 2tums system funkar INTE) Däck, endast standard sommardäck med minimum treadwear 200 eller normala vinterdäck med standard svensson dubbar om det är halt väglag.....
startavgift 5000:- som skall betalas in till Bg 5832-8287
Tävlingen kommer köras på korta banan vid färre än 30 anmälda och på långa inklusive en bra konstruerad chikan på långa rakan vid fler.
tävlingen körs under SMA med obligatorisk licens. Engånslicens kan tecknas på plats.
anmälan skickas på mail till [email protected] senast 25 januari, efteranmälan kan endast ske efter ok med arrangör och med förhöjd startavgift. Anmälan är inte komplett utan bifogad startavgift.
upplysningar och info på tel 0708 800 695
REGLER Regler 5 Papp+ Dessa regler arbetas på nu och tillägg kommer att ske fram till 20 december, därefter är dom slutgiltiga.
0. Grundmeningen med den här klassen och tävlingsformen är att det ska vara skoj och till en låg kostnad som alla kan vara med på, Om ni inte kan vara med för att ha skoj, stanna hemma. Tävlingarna skall vara säkra och minimera risken för skador, vilket innebär att arrangören kommer ha ordentlig säkerhet i personal och utrustning men ändock är det ni tävlande som är den viktigaste säkerhet och därför är påkörningar, farlig körning och annat som kan skada funktionärer, andra tävlande eller sig själv inte tillåtet och kommer bestraffas hårt med tidsstraff, diskvalifikation av enskild förare eller team straff som tävlingsjuryn kan utdela enligt tycke och överklagan av såna beslut är INTE möjliga och gillar ni inte det.... synd men det är ändå vi som bestämmer......
1. Bilen skall vara av standardbils variant, antingen 2 eller 4 dörrar, pickuper tillåts endast om det är av en bil som i standardskick väger under 1650Kg, Vi ska köra biltävling och inte Truckrace. Arrangören förbehåller sig rätten att avslå anmälan om det är fel sorts bil enligt våran jury.
2. Bilen skall vara värd max 5.000 exklusive av arrangören godkänd säkerhetsutrustning. Bilarna kommer besiktigas av en Jury som utdelar bullshit-poäng för överskridande av 5.000 gränsen och 100 bullshit-poäng innebär 1 varvsavdrag och så vidare, Juryns beslut är ej överklagningsmöjliga och gillar ni inte det, ANMÄL ER INTE.......
3. Säkerhetsutrustning som undantas från dom 5.000: Obligatoriska : Bur byggd enligt SBFs normer och då minst halvbur (halvbur innebär direkt minst 500 bullshitpoäng) men med stark rekommendation av helbur enligt Kl Ekonomi reglementet , se t.ex http://www.finess.se som säljer sådana bursatser för 3.500 som är godkända. Bur SKALL vara professionellt svetsad, kan ni inte svetsa ordentligt själva så lej bort det till någon som kan. Stol, skall vara FIA klassad för Racing. Bälte, skall vara FIA klassad för Racing av 4 , 5 eller 6punktsmodell. Fönsternät, skall vara tillräckligt hållbart och monterad i fordonets karross och INTE i dörren.
Frivillig säkerhetsutrustning som undantas från 5.000 regeln. Bromsar, stora är bra fast ordentlig kylning tillsammans med bra bromsvätska är bättre..... Däck och fälgar, Stora är bra men max 17tum och 205 breda gatdäck med minimum treadwear på 200 (om det är snöunderlag eller is så tillåts vinterdäck oavsett treadwear, dock får dom inte tilläggsdubbas med mer dubbar en ett normalt svenssondäck och endast använda svensson-dubb. Om tävlingen börjar på vinterunderlag och övergår till ren bana så tas tillståndet till vinterdäck bort när underlaget medger det, så det kan krävas bägge däcksvarianterna) Bensintank av FIA standard med en maxstorlek på 100liter, om en sådan används så skall alla FIA regler följas.
4. Motor får ha en maxstorlek på 2,5 liter , dock så kommer motorer på upp till 3,5liter tillåtas men ges bullshitpoäng enligt en formel som baseras på oändlig vishet och en smula känsla från vår Jury. Det kommer inte löna sig att medvetet skaffa sig en stor motor och hoppas på få bullshitpoäng....
5. Kaross skall finnas och fortfarande se ut som en vanlig bil, självklart är spoilers och vingar som är hemtillverkade fullständigt tillåtna så länge som dom inte är farliga för medtävlare, den tävlande och vår känsla för skönhet, Alla typer av fabrikstillverkade vingelement är förbjudna. Av juryn utdömda vingar och spoilers skall åtgärdas innan tävling får startas
6. Inredning , all inredning får tas bort, dock skall förarsäkheten bibehållas med att förardörren är slät utan utskjutande delas som kan skada förare och övrig utformning av förarmiljön skall göras med tanke på förarsäkerheten.....
7. Lättningar och förstärkningar är i grunden tillåtet, dock alltid med en tanke på säkerheten både för egen förare likväl som annan förare... så t.ex en ordentlig bullbar framtill är inte ok.
8. Brandsäkerhet är viktig, brandsläckare behövs inte i bilarna, vi har i räddningsbilarna och på posteringarna, däremot är det obligatoriskt att bensin och motorutrymme är väl avskiljt från förarutrymme... så torpedvägg och bakvägg till bagage skall vara tätade ordentligt. Team skall däremot ha minst 9kg pulversläckare i egen depå, om släckare inte finns med så är det obligatoriskt att köpa en av oss för 1000:- på plats...... som ni får behålla då ;-)
9. Förarutrustning är det obligatoriskt med föraroverall av minst folkracemodell, godkänd hjälm och handskar och skor. Brandsäkra underkläder rekommenderas.

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]