Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av stahre87
Måste köpa ETT nytt däck i dimensionen 245/35 R19. Om ni har egna erfarenheter av några billigare däck för max 1000kr så får ni gärna tipsa! Så tyst och säkert det går för den slanten.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Googlade lite snabbt och jag hittade inget däck i den prisklassen, möjligtvis kanske du kan hitta något bättre begagnat till det priset.
av S.t.r.a.n.D
Du kan inte ha så stora krav på däck i den dimensionen för 1000:-

Men om jag kollar på däckonline så har du Sunny, Star Performer och Nankang för 1000 eller billigare. De två första vet jag inget om men Nankang har jag kört på nån gång. Inget superdäck, går inte att jämföra med t.ex. Goodyear osv, men ett helt okej däck till ett bra pris. Hur tyst det var kommer jag inte ihåg. Nankang NS-2 ligger på 1038:-.
Nackdelen med dom där super lågpris däcken är att dom kan vara svåra att balansera.
Användarvisningsbild
av ThomasT
stahre87 skrev:Måste köpa ETT nytt däck i dimensionen 245/35 R19. Om ni har egna erfarenheter av några billigare däck för max 1000kr så får ni gärna tipsa! Så tyst och säkert det går för den slanten.
För de pengarna får du ett Nankang, om du nu absolut måste köra på lågprisdäck.

.
av stahre87
Det är klart att jag förstår att ett däck för 1000 inte går att jämföra med ett för 2500, men eftersom det är ett däck jag behöver tänkte jag testa ett billigare. Körde duro för några år sen på min 850 och dom funkade klockrent dom två somrarna jag hade bilen. Även dyrare däck kan vara svåra att balansera tydligen, det som är problemet på ett av mina 4 nokian z line, kostar runt 2k styck.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag undrar dock varför du bara byter ett däck? Såvida det andra däcket på samma axel inte är så gott som nytt så får du ju olika rullomkretser på höger resp. vänster sida, vilket inte är direkt optimalt, varken prestanda(väghållning, bromsning) eller slitage (kan slita mer på bussningar, länkarmar, styrstag osv osv, som i slutändan leder till dyrare reparation än om du hade köpt 2 däck istället).
Visserligen är detta kanske lite extremt exempel, men däck och bromsar anser jag att man inte ska vara dumsnål på. Det är ju ändå inte bara ditt eget liv det handlar om om olyckan är framme (vilket vi alla givetvis hoppas aldrig händer).
av stahre87
Jag har en tråd i delen for v70 fr.2008---> där jag beskriver varför jag ska ha ett däck, men kan förklaras snabbt här. Köpte begagnade (knappt) däck o fälg innan sommaren här, 19" med nokian däck. Två har lite mer än 7mm och dom andra två 8mm så dessa plus fälgar är så gott som nya. Märkte att det vibrerade en aning vid viss hastighet så åkte till en däck firma ( lämnar alla firma bilar där så känner dessa) och bad honom balansera. Han gjorde det men ett hjul fick han inte ordning på. Han tog av satte på igen men det blev inte bättre i maskinen. Så han trodde att den som monterat däcket monterat lite fel från början, och då är det svårt att få det bli bra igen. Därför tänkte jag köpa ett däck, och eftersom resten är i princip nya så tänkte jag att det går med ett nytt. Nokian modellen finns inte att köpa så i vilket fall blir det ett annat däck med annorlunda mönster,
Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]

Byta torkarblad själv?

tack för alla svar!