Sida 1 av 5
allvädersdäck kontra sommardäck
Postat: ons 10 apr 2013, 10:06
av thorsens
hej! får man köra med 2st allvädersdäck och 2st sommardäck? hälsningar classe
Re: allvädersdäck kontra sommardäck
Postat: ons 10 apr 2013, 10:54
av ThomasT
Nej, du får inte blanda ett däck som är klassat "vinterdäck" med sommardäck.
Och varför skulle man det förutom i absoluta undantagsfall..?
.
Re: allvädersdäck kontra sommardäck
Postat: ons 10 apr 2013, 13:06
av Lucif3r
Är det odubbade, friktionsdäck, så får man blanda.
Re: allvädersdäck kontra sommardäck
Postat: ons 10 apr 2013, 13:41
av ThomasT
Lucif3r skrev:Är det odubbade, friktionsdäck, så får man blanda.
Nej!
Transportstyrelsen skrev:Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck).
.
Re: allvädersdäck kontra sommardäck
Postat: lör 13 apr 2013, 12:17
av Volvo_740_GLT
Man kan ha allväderdäck på ena axeln och vanliga sommardäck på andra axeln finns inget som säger något annat. Har kollat med polisen och så får man köra men inte ha olika på samma axel utan samma sorts däck på samma axel.
Re: allvädersdäck kontra sommardäck
Postat: lör 13 apr 2013, 19:08
av ThomasT
Volvo_740_GLT skrev:Man kan ha allväderdäck på ena axeln och vanliga sommardäck på andra axeln finns inget som säger något annat. Har kollat med polisen och så får man köra men inte ha olika på samma axel utan samma sorts däck på samma axel.
Så ingen nu missförstår detta...
Man får INTE blanda odubbade vinterdäck med sommardäck:
Vägverkets författningssamling VVFS 2003:22 skrev:21 § Personbils samtliga däck skall vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck).
Och vinterdäck är:
Vägverkets författningssamling VVFS 2003:22 skrev:3 § Med vinterdäck avses däck som särskilt framtagits för vinterkörning och som är märkt M + S, M.S., M & S, M – S, MS eller ”Mud and Snow
Vad som anses vara "allvädersdäck" vet jag inte... men de kan inte enligt VVFS 2003:22 vara både sommar- och vinterdäck.
.
Re: allvädersdäck kontra sommardäck
Postat: lör 13 apr 2013, 21:39
av darkien
har besiktat flertal ggr o åkt i div flygande besiktningar med dubbpetade vinterdäck på bakaxeln o vanliga sommardäck på framaxeln utan problem så länge mönsterdjupet är ok är nån ggn man fått en gliring att de ger sämre fäste med vinterdäck på sommarväglag men de e de enda
för övrigt är de även lagligt att ha friktionsdäck blandat med sommardäck då friktionsdäck inte är ett vinterdäck utan det är ett allround däck MEN du får inte ha ett friktionsdäck på höger o ett sommardäck på vänster dock får du köra friktionsdäck fram o sommar däck bak eller vice versa dvs varje axel måste ha samma typ av däck höger o vänster
m+s anger bara att de är godkänt att ha på vintern de anger inte att de är ett rent vinterdäck
Re: allvädersdäck kontra sommardäck
Postat: sön 14 apr 2013, 02:03
av Lucif3r
darkien skrev:har besiktat flertal ggr o åkt i div flygande besiktningar med dubbpetade vinterdäck på bakaxeln o vanliga sommardäck på framaxeln utan problem så länge mönsterdjupet är ok är nån ggn man fått en gliring att de ger sämre fäste med vinterdäck på sommarväglag men de e de enda
för övrigt är de även lagligt att ha friktionsdäck blandat med sommardäck då friktionsdäck inte är ett vinterdäck utan det är ett allround däck MEN du får inte ha ett friktionsdäck på höger o ett sommardäck på vänster dock får du köra friktionsdäck fram o sommar däck bak eller vice versa dvs varje axel måste ha samma typ av däck höger o vänster
m+s anger bara att de är godkänt att ha på vintern de anger inte att de är ett rent vinterdäck
Precis så är det. Om dom inte ändrat det det senaste året dvs.
Re: allvädersdäck kontra sommardäck
Postat: sön 14 apr 2013, 13:56
av ThomasT
darkien skrev:har besiktat flertal ggr o åkt i div flygande besiktningar med dubbpetade vinterdäck på bakaxeln o vanliga sommardäck på framaxeln utan problem så länge mönsterdjupet är ok är nån ggn man fått en gliring att de ger sämre fäste med vinterdäck på sommarväglag men de e de enda
för övrigt är de även lagligt att ha friktionsdäck blandat med sommardäck då friktionsdäck inte är ett vinterdäck utan det är ett allround däck MEN du får inte ha ett friktionsdäck på höger o ett sommardäck på vänster dock får du köra friktionsdäck fram o sommar däck bak eller vice versa dvs varje axel måste ha samma typ av däck höger o vänster
m+s anger bara att de är godkänt att ha på vintern de anger inte att de är ett rent vinterdäck
Att du inte fått anmärkning vid inspektion betyder ju inte per automatik att det är korrekt...
Hur många modifierade helbilsgodkända bilar går inte genom besiktningen / flygande inspektion varje dag????
Jag har tex flera gången besiktigat min entusiastbil på vårkanten med NOLL mönster på däcken de gånger jag inte hunnit byta sedan förra säsongen, och utan att få anmärkning...
På vintern vid vinterväglag måste man enligt lag ha däck klassade som vinterdäck enligt definitionen i VVFS 2003:22, 3 §. (finns lista på vilka som är godkända vinterdäck enligt Transportstyrelsen). Med andra ord är det inte tillåtet att på vintern köra med friktionsdäck och däck märkta M+S som inte enligt VVFS 2003:22, 3 § är vinterdäck, och detta oavsett hur "vintriga" de ser ut.
Så JA man får köra med friktionsdäck som ej är klassade som vinterdäck på ena axeln och sommardäck på andra... eftersom de enligt Trafikstyrelsens författningssamling per definition inte är "vinterdäck".
.
Re: allvädersdäck kontra sommardäck
Postat: sön 14 apr 2013, 14:11
av darkien
ett friktionsdäck kan aldrig bli klassat som ett rent vinterdäck de kan bara bli godkänt att få köras som vinterdäck men ett friktionsdäck som är godkänt som vinterdäck får dock även köras som sommardäck