Sida 1 av 2
R-fälgar med olika inpressning...?
Postat: lör 01 dec 2012, 21:12
av Mabuse
Vad är det för poäng med olika inpressningar på R-fälgar?
Jag har råkat köpa på mig 17" fälgar med ET=46 och det är för mycket för min bil... Hjulet går runt, men det är mindre än en millimeters marginal till bromsoken. Är det äkta R-fälgar som finns med olika ET, eller är det kopior trots att det är gjuten volvo-logga på insidan av fälgen?
Är det någon som köpt på sig fälgar som ET=43 som kan tänka sig att byta mot mina ET=46?
När jag köpte bilen fick jag med 2st 18" med ET=46 och två 18" ombyggda från 46 till 43 för att gå på fram (förstår inte hur den tidiga ägaren tänkte när han inte köpte "rätt" från början. Var det priset på piratfälgarna som gjorde det?).
Re: R-fälgar med olika inpressning...?
Postat: sön 02 dec 2012, 02:01
av Lucif3r
Ett annat alternativ är ju att köpa ett par spacers på 3-4mm. Kostar väl inte många lappar på biltema tror jag.
Re: R-fälgar med olika inpressning...?
Postat: sön 02 dec 2012, 09:22
av Funk
Knepigt problem, vad har du för bromsar/bil som inte accepterar original R-fälg ? Mycket sällan har jag stött på att fälgarnas ET ställer till det med bromsoken, då ET inte egentligen har med det att göra..
Original hade väl 17" ET46 och i 18" var det väl ET49 om jag minns rätt. De flesta pirat jag sett har haft ET 40-43. Har du krav på minst 18" av någon anledning ?
/Thomas
Re: R-fälgar med olika inpressning...?
Postat: sön 02 dec 2012, 09:47
av blådåren
Det är olika inpress på första generationens V70-00, jämfört med V70N 01-
Fälgarna ser lite olika ut ute vid ekrarna också!, "första" R-fälgen har en liten klack eller avsats längst ut på varje eker medan den nyare är helt slät.
Re: R-fälgar med olika inpressning...?
Postat: sön 02 dec 2012, 10:36
av Mabuse
Funk, det är alltså frigången mellan utsidan på bromsoket (den ytan/sidan man ser mellan ekrarna på hjulet, med en R-style logga tryckt så det syns) och insidan av ekrarna som är problemet.
Det är 17" som är original.
Re: R-fälgar med olika inpressning...?
Postat: sön 02 dec 2012, 16:06
av Funk
OK då är det alltså problematiskt med piratversionerna i 17"-18" även om det är rätt offset...på grund av en annan form invändigt på piratversionerna ?
/Thomas
Re: R-fälgar med olika inpressning...?
Postat: ons 05 dec 2012, 12:12
av Mabuse
Funk skrev:OK då är det alltså problematiskt med piratversionerna i 17"-18" även om det är rätt offset...på grund av en annan form invändigt på piratversionerna ?
Det kan jag inte uttala mig om eftersom jag veterligen inte har någon piratfälg.
Det jag kan säga är att fälgar med inpressning E=46 passar inte på Volvo s60 R årsmodell 2004.
R-fälgar med olika inpressning...?
Postat: ons 05 dec 2012, 19:58
av Heatseeker
Hur mycket utrymme ska du ha mellan ok och fälg då?
Re: R-fälgar med olika inpressning...?
Postat: lör 08 dec 2012, 15:18
av Mabuse
Heatseeker skrev:Hur mycket utrymme ska du ha mellan ok och fälg då?
Menar du rent allmänt, vad fordonsingenjörer och konstruktörer tycker, eller vad jag personligen vill ha?
En halv till en hel millimeter frigång duger inte för mig i alla fall. Jag vill ha minst tre gärna fyra. Det är de millimetrar man får när man byter från E=46 till ET=43.
R-fälgar med olika inpressning...?
Postat: lör 08 dec 2012, 17:48
av Heatseeker
Ta en bild med fälgen monterad och lägg ut!!