Sida 1 av 1
Däck-utsida/insida
Postat: tor 13 sep 2012, 08:55
av DrBoo
Jag byte framdäck igår, däckkrängaren satte på de nya däcken (Goodyer efficientgrip) innan han upptäckte markeringen för utsida/insida. Han hade givetvis satt dem båda på fel håll. Och var inte intresserad av att göra om.
Hade det varit rotationsbestämda däck hade jag protesterat om han vänt ett fel, men nu lät jag mig övertalas.
Hur stor betydelse har det för utsida/insida-däck att de sitter "fel"?
Jag inser inte genast att det skulle ha betydelse.
Vad är det för egenskaper som gör att en sida skall vara "utåt"?
Re: Däck-utsida/insida
Postat: tor 13 sep 2012, 14:02
av Vojje
Vilken inkompetent jävla nolla till däckgubbe. Lat som f-n, dessutom.
Kan säga så här. Rotationsriktningen är ingenting jämfört med betydelsen av att outside verkligen är utsida, osv.
Så där kan du inte ha det!
Re: Däck-utsida/insida
Postat: tor 13 sep 2012, 15:15
av DrBoo
Att han är lat är jag klar över.
Jag vill förstå på vilket sätt det påverkar min bil.
Re: Däck-utsida/insida
Postat: tor 13 sep 2012, 15:19
av StringerBell
DrBoo skrev:Att han är lat är jag klar över.
Jag vill förstå på vilket sätt det påverkar min bil.
Det är det väl bara däckingenjörerna som kan säga. Men rätt skall vara rätt. Kräv att han vänder tillbaka dem. Det kan säker ha betydelse för kurvtagning och annat.
Re: Däck-utsida/insida
Postat: tor 13 sep 2012, 15:34
av Brainy
En uppmärksam besiktningsgubbe/kvinna kommer sätta 2a på det där.
Re: Däck-utsida/insida
Postat: tor 13 sep 2012, 15:40
av Cox
Sommardäck som Nokian Tyres tillverkar är ofta av typen Inside/Outside. Däckets mönster har utvecklats så att den ena skuldran har en aning styvare mönsterform och är avsedd att ligga på utsidan, Den andra skuldran är mer öppen och är avsedd att ligga på insidan. På däckets utsida finns texten "OUTSIDE" som markerar att den sidan av däcket ska ligga på utsidan. Då fungerar däcket som planerat.
Re: Däck-utsida/insida
Postat: tor 13 sep 2012, 15:54
av DrBoo
Tack, Cox.
Det låter vettigt.
Re: Däck-utsida/insida
Postat: fre 14 sep 2012, 14:45
av DrBoo
Då var de rättvända (och givetvis ombalanserade). Men det satt långt inne och vi hade en "staredown" först. Jag hade inte vunnit om jag inte haft beskeden i tråden i ryggen. Tack.
Re: Däck-utsida/insida
Postat: lör 22 sep 2012, 13:22
av Sunschreem
DrBoo skrev:Jag byte framdäck igår, däckkrängaren satte på de nya däcken (Goodyer efficientgrip) innan han upptäckte markeringen för utsida/insida. Han hade givetvis satt dem båda på fel håll. Och var inte intresserad av att göra om.
Hade det varit rotationsbestämda däck hade jag protesterat om han vänt ett fel, men nu lät jag mig övertalas.
Hur stor betydelse har det för utsida/insida-däck att de sitter "fel"?
Jag inser inte genast att det skulle ha betydelse.
Vad är det för egenskaper som gör att en sida skall vara "utåt"?
Det har med vattenavledningen att göra. Däckfabrikören har ju gjort ett mönster som så bra som möjligt ska avleda vattnet så du inte riskerar vattenplaning. Det idioten gjort är att vänt detta mönster. Hade jag varit du hade jag nog inte åkt tillbaka. Låt någon seriös fixa det. Tror risken att han är slarvig o skadar fälg mm är större nu som han verkar bete sig. Varna andra i närheten för idioten och vänd dig till någon som bryr sig om sitt rykte :)