Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#660530
Vojje skrev:Helt fel! Transportstyrelsen kräver att däcken ska vara särskilt framtagna för vinterbruk. Att däcken är märkta med M+S räcker inte.
STRO presenterar listor på godkända däck. Året-runt-däck är ej tillåtna som vinterdäck.

Det är skillnad på slitna dubbar och utdragna.
Om dom kräver det, hur fan kan då lastbilar åka med samma däck året om tänker jag? :D
#660533
Fartdåre skrev:Vad vi redan fastslagit är att vinterdäck utan dubb är godkända att köras med året runt.
Lämpligheten i detta är naturligvis diskuterbart. Dom fungerar självklart i de situationer
och på de underlag däcken är lämpade för.

Vi har också fastslagit sedan många, många år tillbaka att vinterdäck med dubb bara
är bättre på hårda och hala underlag som ex. is och packad snö. Dock inte asfalt.
Detta är antaget av alla med god erfarenhet av däck och dess funktion och uppbyggnad.

Att någons bekant har fått en bot och för vad, kan vara ett misstag eller missuppfattning. Det har ju ingen
bevisbörda här och nu. Här är det lagens mening om användande av vinterdäck vi diskuterat.
Du skrev själv att boten som Lucif3rs bekant hade fått kunde vara ett misstag. Att du sedan använder det
här som skäl att framdriva din sak är inte till din fördel.

Hoppas vi har kunnat hjälpa både dig och trådskaparen?!
Jag kör med urdubbade vinterdäck för stunden med massa mönster(körde dom som dubbade i vintras o dubbade ur dom i våras då dubben var kass men mönstret är bra). Och jag har inget emot att köra odubbat på vintern heller sålänge jag inte åker isgator. Dubben gör knappast någon nytta förutom på såna gator och vääääldigt packad snö. Sen slipper man höra dom förbannade dubben med :-)-)
#660555
Sunschreem skrev:
Vojje skrev:Helt fel! Transportstyrelsen kräver att däcken ska vara särskilt framtagna för vinterbruk. Att däcken är märkta med M+S räcker inte.
STRO presenterar listor på godkända däck. Året-runt-däck är ej tillåtna som vinterdäck.

Det är skillnad på slitna dubbar och utdragna.
Om dom kräver det, hur fan kan då lastbilar åka med samma däck året om tänker jag? :D
Lastbilar och bussar är undantagna denna regeln.
#1375678
Så länge mönsterdjupet är inom gränserna är det OK att köra med avdubbade vinterdäck.
M+S däck skall ha en markering för vinter, vanligtvis en snöflingesymbol.
M+S UTAN "SNÖFLINGA" är Mud and Sand, vanligtvis amerikanska terrängdäck.
Dessa är INTE klassade som vinterdäck
Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]