Sida 1 av 3
Hur bra/dåligt är det med åretruntdäck?
Postat: fre 11 maj 2012, 09:22
av IamEsse
Funderar på ett par begagnade men nya Pirelli P7 245 40 all season. 18-tums däck. (
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_od ... =23_11&w=3)
Vad har vi för åsikter om dem?
Re: Hur bra/dåligt är det med åretruntdäck?
Postat: fre 11 maj 2012, 09:46
av mattish
Åretrunt däck brukar vara sådär i sommarväglag och sådär i vinterväglag.
Re: Hur bra/dåligt är det med åretruntdäck?
Postat: fre 11 maj 2012, 09:49
av perhall
Det ärliga svaret är att det är jättedåligt, kan kanske funka om man kör väldigt lite och försiktigt - t ex har en stuga på Gotland och åker några mil nu och då året runt och tar det väldigt försiktigt, fr a på vintern.
Men jag är inte säker på att det där är vad som menas med åretruntdäck, Pirelli P7 har i USA m+s-märkning, har jag för mig, men är för den skulle inte något att använda på vintern (de är visserligen rätt mycket bättre än Pirelli Zero i snö::)) men annars farliga!)
Det ska dock sägas att amerikanske M+S-däck brukar vara grymt tysta!
PH
Hur bra/dåligt är det med åretruntdäck?
Postat: fre 11 maj 2012, 10:08
av Maccie
Det var en fråga som dök upp i mitt huvud också när jag läste om Pirelli P7 som du skrev om.
På min XC70 MY11 är de originalmonterade sommardäcken Pirelli Scorpions, och de är också M+S-märkta.
Innebär det att de är sämre än rena sommardäck på sommaren och bättre än rena sommardäck på vintern (om man nu missar att byta i tid innan snön kommer).
Och är de kanske något bättre än vanliga sommardäck i lera och i annan terräng? Kanske därför man sätter dem på XC70?
Re: Hur bra/dåligt är det med åretruntdäck?
Postat: fre 11 maj 2012, 10:29
av apersson850
Sådana har jag också, på min XC70. Notera att de är märkta M+S, men saknar märket med snöflingan på bergstoppen, och alltså inte räknas som godkända vinterdäck i Europa.
Tittar du på mönstret och jämför med ett renodlat fortåkardäck ser du att Pirelli Scorpion har lite fler sajpningar, alltså gummiklackarna är delade i fler bitar. Inte alls på samma nivå som ett riktigt vinterdäck, men samma idé. Detta ger däcket bättre grepp på underlag som är utanför vägarna. Det fungerar förvånansvärt bra. Jag har varit ute i en del kladdiga situationer, både med och utan vagn efter, och bilen klättrar iväg riktigt duktigt där. Däcksmönstret sätts inte igen av lera eller fuktig jord lika kvickt som ett mer högfartsoptimerat däck gör, vilket gör att man har grepp kvar när andra bilar stannar helt hjälplösa, även om de skulle råka vara fyrhjulsdrivna. "Riktiga" sommardäck har idag ofta en eller flera längsgående ribbor, som helt saknar mönster. Bra på asfalt, värdelöst på blött gräs.
Förmodligen är däcket sämre just till högfartsåkande, men det är heller inget som exempelvis min XC70 inbjuder till, så jag tycker att den kompromissen är rimlig. Tro däremot inte att de är vinterdäck bara för detta! För att hålla på sommaren är gummit för hårt för att det ska få vettigt grepp när temperaturen sjunker ute.
Re: Hur bra/dåligt är det med åretruntdäck?
Postat: fre 11 maj 2012, 16:42
av moose
För den pengen har jag sett massor med odysseus med sommardäck annonserade. Ska du använda dem som sommardäck med lite motorvägsåka hade ja väntat å köpt andra. Göteborgsområdet borde kunna erbjuda beg Volvohjul i rätt stor utsträckning...
Re: Hur bra/dåligt är det med åretruntdäck?
Postat: lör 12 maj 2012, 14:05
av JimBob
Tänk på att hålla isär "Mud & Snow" och Mud & Sand"
Transportstyrelsen tillhandahåller listor över godkända vinterdäck. STRO har även de mycket bra information.
Re: Hur bra/dåligt är det med åretruntdäck?
Postat: lör 12 maj 2012, 17:32
av IamEsse
Jag tackar för svaren - jag kollade även upp priser på nya 18-däck och det skiljer ju tyvärr rätt mycket i pris åt fel håll mot 17. Så det får bli ett par canicula i stället.
Och nu till nästa fråga - vad betyder egentligen 245/40 - ser att det ibland står 255 och 35 etc. Vad är bra och vad är dåligt med dessa mått?
Re: Hur bra/dåligt är det med åretruntdäck?
Postat: lör 12 maj 2012, 17:39
av oldtimersmc
IamEsse skrev:Jag tackar för svaren - jag kollade även upp priser på nya 18-däck och det skiljer ju tyvärr rätt mycket i pris åt fel håll mot 17. Så det får bli ett par canicula i stället.
Och nu till nästa fråga - vad betyder egentligen 245/40 - ser att det ibland står 255 och 35 etc. Vad är bra och vad är dåligt med dessa mått?
Jaru åretruntdäck finns inte däremot en kompromiss för vintervär som borde benämnas dubblöst vinterdäck.
245 mm brett och 40% av detta är höjden på däcket vs 255mmbrett och 35% av denna bredd är höjden från fälgen till slitytan...
lägre profil (%) = stötigare gång mm mm
Re: Hur bra/dåligt är det med åretruntdäck?
Postat: lör 12 maj 2012, 18:09
av IamEsse
moose skrev:För den pengen har jag sett massor med odysseus med sommardäck annonserade. Ska du använda dem som sommardäck med lite motorvägsåka hade ja väntat å köpt andra. Göteborgsområdet borde kunna erbjuda beg Volvohjul i rätt stor utsträckning...
Hej!
Kul att du nämner just Göteborg, jag skrev följande inlägg:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 46&t=79786 om just det och då ingen svarade så funderar jag fortfarande :)