- mån 06 apr 2015, 08:32
#963466
Fast nu får vi skilja på europeiska och nordiska vinterdäck. Om dessa nya michelin är som dom bästa europeiska vinter frinktionen är de ändå inte gjorda för oss...
Europadäck är gjorda för att klara snö/modd, inte ren is som vi oftast har när det är halkigt. Vilket även visas i testet då det är testat på torr väg, våt väg samt snötäckt. Inte is..
Sen förstår ja rent allmänt inte varför. Friktionsdäcken nöts som smör i solsken en varm sommardag. Min bror testade friktionsdäck förra vintern. efter halva sommaren va det dags att slänga på nya däck då dom va nernötta.
Även ja åkte på samma erfarenhet då ja hösten -13 bytte till friktionsdäcken ganska tidigt då det va några kalla mornar tidigt i november. 400mil asfalt senare så gick de från 4,5mm till 3mm å de va dags att byta.
Europadäck är gjorda för att klara snö/modd, inte ren is som vi oftast har när det är halkigt. Vilket även visas i testet då det är testat på torr väg, våt väg samt snötäckt. Inte is..
Sen förstår ja rent allmänt inte varför. Friktionsdäcken nöts som smör i solsken en varm sommardag. Min bror testade friktionsdäck förra vintern. efter halva sommaren va det dags att slänga på nya däck då dom va nernötta.
Även ja åkte på samma erfarenhet då ja hösten -13 bytte till friktionsdäcken ganska tidigt då det va några kalla mornar tidigt i november. 400mil asfalt senare så gick de från 4,5mm till 3mm å de va dags att byta.
V70 T4 -11, R-Design
V50 1,8F-09, R-Design
V50 1,8F-09, R-Design