Sida 1 av 2

Höjt däckstryck ger försumbar bränslebesparing!

Postat: sön 18 mar 2012, 23:51
av ThomasT
Eftersom det verkar vara allmänt verdertaget på detta forum att desto högre däckstryck man har desto bättre är det... och eftersom inga logiska resonemang eller fakta från branchexperter biter på folk så känns det skönt att AMS i sitt senaste nummer slår ihjäl åtminstonde en av myterna...

Att höjt däckstryck skulle ge avsevärda bränslebesparingar...?

AMS har testat ihop med Nokian med en V70 i 80km/h.

rek tryck är 2.2bar

2.7bar gav 1.2% lägre rullmotstånd i däcken.
4.2bar gav 3.3% lägre rullmotstånd i däcken.

Dessutom är det så att i landsvägsfart är det ungefär 50/50 i förhållande mellan rullmotståndet och luftmotstånd. Så låt oss anta att bilen drar 0,9l/mil och man ökar 0.5bar till 2.7bar så kommer bilen efteråt dra 0,895l/mil...

Nu kommer säkert många av er att minsann berätta om era fantastiska besparingar mm mm... men detta är fakta! Utan inverkan av en massa placebo effekter och annan oventenskaplig inverkan.

Det är bara extremt synd att de inte tog död på de övriga myterna som gör att många kör omkring med sjuka övertryck i sina däck.

EDIT: Jag blir inte riktigt klok på bilhanteringen på forumet. Här är artikeln så ni kan kolla i ett nytt fönster: http://www.thuresson.eu/slask/bild222.JPG

Bild

Re: Höjt däckstryck ger försumbar bränslebesparing!

Postat: mån 19 mar 2012, 02:45
av Mabuse
De nämnde inget om bluffprodukten "nitrogen"?

Re: Höjt däckstryck ger försumbar bränslebesparing!

Postat: mån 19 mar 2012, 07:01
av llesrof
Hur många kör omkring med "sjukt övertryck" då? Jag känner ingen som kör det.

Re: Höjt däckstryck ger försumbar bränslebesparing!

Postat: mån 19 mar 2012, 08:52
av Funk
Lagom är alltid bäst, för lite är absolut sämst ur ekonomisk synpunkt. Att använda rekommenderat ECO tryck enligt tillverkaren till bilen eller vad däckstillverkaren rekommenderar borde rimligen vara det bästa.
Samtidigt skulle jag gärna kolla hur AMS mätt, för dom har inte alltid använt riktigt rätt metoder för sina mätningar, även om dom ofta ger en bra fingervisning.

/Thomas

Re: Höjt däckstryck ger försumbar bränslebesparing!

Postat: mån 19 mar 2012, 09:32
av ThomasT
Funk skrev:Lagom är alltid bäst, för lite är absolut sämst ur ekonomisk synpunkt. Att använda rekommenderat ECO tryck enligt tillverkaren till bilen eller vad däckstillverkaren rekommenderar borde rimligen vara det bästa.
Samtidigt skulle jag gärna kolla hur AMS mätt, för dom har inte alltid använt riktigt rätt metoder för sina mätningar, även om dom ofta ger en bra fingervisning.

/Thomas
Det är mätt i Nokians labb så det blir nog inte mycket bättre än så.


.

Re: Höjt däckstryck ger försumbar bränslebesparing!

Postat: mån 19 mar 2012, 12:38
av Funk
Så bra, det borde borga för vetenskapligt repeterbara resultat..

För min bil rekommenderar Volvo (17") +0,3 Bar som ECO-tryck , totalt 2,5 och man skall/kan gå högre vid last.. Med minsta däckdimensionen och lättrullande 15" hjul rekommenderar man 2,7 som ECO-tryck vilket är ganska mycket över de 2,1 som är "normaltryck".
Dryga 1% är visserligen ingen stor skillnad, men många bäckar små.... det viktigaste är dock som sagt att absolut inte ha för lite!

/Thomas

Re: Höjt däckstryck ger försumbar bränslebesparing!

Postat: tor 22 mar 2012, 13:21
av henso
Mabuse skrev:De nämnde inget om bluffprodukten "nitrogen"?
Vad är det som är bluff med det?
Att de håller lufttrycket bättre pga större molekyler?

Re: Höjt däckstryck ger försumbar bränslebesparing!

Postat: tor 22 mar 2012, 13:33
av ThomasT
henso skrev:
Mabuse skrev:De nämnde inget om bluffprodukten "nitrogen"?
Vad är det som är bluff med det?
Att de håller lufttrycket bättre pga större molekyler?
Eftersom man inte kan "spola rent" på syre innan man fyller däcket med kvävgas(till skillnad från racefälgar som har två ventiler).

Och iom att luft innhåller 78% kväve, så när man fyller på med kvävgas så blir skillnaden att nivån kväve stiger till ca 90%.

Mao är det ENDAST framtaget som marginalhöjare på däckverkstäderna.


.

Re: Höjt däckstryck ger försumbar bränslebesparing!

Postat: tor 22 mar 2012, 16:04
av teddysoft
Om jag har förstått detta rätt så kan jag gå från mina 2,5 bar till 2,7 bar för att få mindre rullmotstånd
samt "lite" bättre ekonomi i förbrukning?.

Re: Höjt däckstryck ger försumbar bränslebesparing!

Postat: tor 22 mar 2012, 17:35
av Funk
Och iom att luft innhåller 78% kväve, så när man fyller på med kvävgas så blir skillnaden att nivån kväve stiger till ca 90%.
Eftersom syret då rimligen borde vara det som läcker först så är ett däck som fyllts på några gånger fyllt med mer än de 78% kväve det hade från början... :)

/Thomas