Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av wfr
#663642
Bytte nyss de orginalmonterade 9 år gamla 225/45-17 Continental Contisport 2 mot nya Nokian Hakka blue 225/45-17 W 94XL på samma fälgar. Skillnaden var stor, på gott och ont.

Fördelarna är mycket tystare (ca 3 dB med nån mobilapp som testinstrument), mjukare gång samt mindre spårkänslighet på slitna vägar.

Nackdelen är att de är förvånansvärt "sladdriga". Stabiliteten är inte mycket bättre än mina 16" friktionsdäck! Vid rattrörelser kommer nån form av lastreaktion i bakvagnen som inte fanns förr. De gamla slitna continental-däcken fick bilen att framstå som en gocart i jämförelse. Funderar allvarligt på att reklamera dom, även om återförsäljaren påstår att de blir bättre när de fått några mil.

Någon annan som upplevt samma problem?
Är hakka z märkbart bättre ur stabilitetssynpunkt?
Användarvisningsbild
av IvanBoring
#663665
Själv har jag kört på en mängd olika däck och tycker att håller man sig till de kända märkena så får man oftast ett däck man är nöjd med. Just nu har jag Dunlop Fast Respons på min BMW och Barum Bravuris 2 på Volvon. Är positivt överraskad av Barum som ger mycket däck för pengarna och som rullar riktigt tyst och bekvämt trots att det är 18". Dunlopdäcken är också helt ok och är nu inne på sin tredje säsong.
av squadron
#663999
Jag har nu Dunlop SP sport maxx på mina 19tummare, de är de bästa däck jag haft. Har tidigare kört på Kunoh och Nexen. Samt Misheline energy saver i 16" som jag fick med till denna bilen.

Dunlopen är tystare än alla ovan nämnda trots 19". Har bättre grepp i vått, har testat dem ganska hårt i rondeller och hastighet.
av JohnB
#664009
Säger primacy HP jag med. Har haft det på samtliga mina bilar utom C30n som hade energy original. Jag köpte en uppsättning Primacy HP hos lokala däckmånglaren till syrran i våras och 5800 monterat på bil för 225x45x17 är väl investerade pengar imho. Syrran är toppnöjd dessutom.
/John
Användarvisningsbild
av IvanBoring
#664011
squadron skrev:Jag har nu Dunlop SP sport maxx på mina 19tummare, de är de bästa däck jag haft. Har tidigare kört på Kunoh och Nexen. Samt Misheline energy saver i 16" som jag fick med till denna bilen.

Dunlopen är tystare än alla ovan nämnda trots 19". Har bättre grepp i vått, har testat dem ganska hårt i rondeller och hastighet.
Kan bara hålla med. Dunlop är riktigt grymma. Många här pratar sig varma för Primacy HP men min erfarenhet är inte fullt lika positiv. Svåra att få bra balans med och dessutom slits dom snabbt i förhållande till Dunlop och är även bullrigare.
av Lövet
#664205
Hade Hankook Ventus Prime V2 (dvs, Aftonbladets testvinnare) ett tag på BMWn. Däckasen var inte runda! Trots 2 balanseringar fick jag slänga iväg dem efter bara 300 mil, stod inte ut. Annars var de väldigt tysta åtminstone. Tur att det inte var jag som köpte dem utan förra ägaren...

Kör nu Nokian Z G2. Nöjd och ljudnivån är bara en aning högre.
av perhall
#664299
Nackdelen med i princip alla Energy-/lättrullande däck är att de ofta är just sladdriga, bulllriga, har dåligt våtgrepp eller alltihop. Primacy HP är komfortabelt, tyst, och rullar nästan lika lätt som ett energy-däck men har mycket bättre våtgrepp. Dock inte alls som Conti och GY. COnti gillar jag men håller klart sämre än Mich. Skulle lätt satsa på Primacy HP, har också haft det på tre bilar och de rullar nästan lika tyst och fint när det är 3 mm kvar.

205-60-16 är ju en rätt billig dimension så finns ingen anledning att köpa sämre däck till en fin bil! /PH
av perhall
#664300
Kan tänka mig att Dunlop håller bra också, det är ett klassiskt kvalitetsmärke som det sällan pratas om i Sverige och som inte säljs så mycket här. Men helt klart håller Primacy HP bra, det finns gott om belägg för det (för egen del höll Pricahy HP dryggt dubbelt mot Conti SC3, båda med 2,5% 225-50-17, Conti är bra men suddgummi...)./PH
av perhall
#664322
När man byter till nya däck och de är tystare är det helt normalt, inte bara pga däckutveckling utan också för att nya däck med 8 mm gummi är helt runtda och oslitna, gamla med 2 mm gummi bullrar alltid mer. Verkar ossanolikt annars att nya 19" dunlop skulle vara tystare än 16" michelin.../PH

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]