Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
#629550
Roxen skrev: Ok, det kanske är så men jag kan bara delge mig av egen erfarenhet. Har kört 10.000mil på en mazda 626 med hankook däck och har det nu på min s80
Vilken modell av Hankook? Jag vill också köra 10000 mil/däckomgång
Användarvisningsbild
av Anders E
#629558
Conti eller Vredestein
av Roxen
#629559
Vojje skrev:
Roxen skrev: Ok, det kanske är så men jag kan bara delge mig av egen erfarenhet. Har kört 10.000mil på en mazda 626 med hankook däck och har det nu på min s80
Vilken modell av Hankook? Jag vill också köra 10000 mil/däckomgång
Hej! Nu minns jag inte exakt vad det var för beteckning på dessa, k.. har jag för mig. Modellerna ändras ju varje år. Mazdan jag hade då en 626-88 som var en trotjänare i familjen, rullade 40.000mil utan motorproblem men rosten blev slutet för denna. Hankook däcken jag kör på nu heter ventus k102. Funderar på att testa Hankooks ventus v12 nästa däckbyte när det blir dags.
Mvh Lasse
av Flintskallen
#629564
Jag kan varmt rekommendera Michelins premiumdäck Primacy HP, med tanke på dina krav (väldigt likt mina).

Det rullar extremt bekvämt och tyst. Spårar väldigt lite när man kör med lite bredare dimensioner. Dessutom väldigt konsekventa och bra vägegenskaper hela däckets livslängd, inte bara när det är nytt! Rullmotståndet var bäst i klassen när däcket lanserades.
Detta däck är super till vardagskörning med lite mtorstarkare och tyngre bilar. Det har även 30% längre livslängd (Michelins egna uppgifter, hört på min däckverkstad) jämfört med förra utgåvan av Primacy.


Har kört slut på två uppsättningar själv, tänker kränga på samma igen när dessa är slut. Lite dyrare, men man får vad man betalar för när det gäller däck.
Skall även komma en efterföljare som heter Primacy 3 eller hur det var, men det blir väl i begränsad upplaga/dimensioner till att börja med.
av Cox
#629626
Kan även jag rekommendera Michelin Primacy HP
Conti i all ära bra väghållning vinner tester hela tiden, men är ett radergummi, räkna inte med mer än 3500 mil på dessa.
Michelin håller minst det dubbla, det är min erfarenhet av Michelin. Så har man detta i åtanke är Conti svindyra.
av kekke
#629644
michelin alla dagar koster lite mer men är värd detta
av qwerty
#629668
Tänkte tillbaka på vad jag hade för sommardäck på tidigare v70n och där körde jag Michelin Primacy HP samt Michelin Pilot nånting, var riktigt nöjd med Primacy som jag minns dom och testar dom igen.
Nyss lagt en order hos däckonline hoppas de hinner komma denna vecka så slipper vinterdäcken slitas mer.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#629714
Undik Hankook Optimo, det har inte en optimal ljudnivå :wink: Bullrar katastrofalt mycket.

/Kalle
av nilsotto
#629859
Jag har 17tums originalfälgar men upplever bilen som lite för "satt" med dessa. Skaffade 16tums till vinterdäcken vilka jag tycker ger bättre komfort. Min fråga är därför, hur tjocka däck kan/får man kränga på 17tums fälgarna?

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder