Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av IvanBoring
#664339
perhall skrev:När man byter till nya däck och de är tystare är det helt normalt, inte bara pga däckutveckling utan också för att nya däck med 8 mm gummi är helt runtda och oslitna, gamla med 2 mm gummi bullrar alltid mer. Verkar ossanolikt annars att nya 19" dunlop skulle vara tystare än 16" michelin.../PH
Är väl så sant som det är sagt. För min del har jag bara kört med Dunlop 16" och i det fallet kan jag bara konstatera att det är ett riktigt bra däck. Hade ett par Primacy HP på min gamla "beamer" innan jag la på Dunlop Fast Response och min bedömning är att dom är både tystare , lättare att få balans i och dessutom håller längre. Att det sedan kan skilja från bil til bil är ju en annan aspekt i det hela men när Primacy HP-däcken var utslitna efter två säsonger jämfört med Dunlop som är inne på sin tredje så kan det ju åtminstone inte bero mitt subjektiva omdöme :wink:

Kanske skulle tillägga att min årliga körsträcka ligger på ca: 2500-3000 mil.
av perhall
#664361
Det finns säkert däck som är bättre än Primacy HP och Dunlop är som sagt ett understkattat däck i Sverige. Att däck håller olika många "säsonger" kan ju, även om man kör olika mycket, bero på belastningskod på däcket, att man lägger på/av vinterhjul olika sent, att man trots allt kör olika mycket, snabbt och hårt, med/utan husvagn olika säsonger etc.

Sen finns det ju en rätt stor variation inom en däcktyp också, såg att mina senaste Primacy HP har fått ett lite annorlunda mönster än de tidigare. När man förbättrar våtgreppet brukar hållbarheten bli sämre etc.

pH
av perhall
#664377
Bilnörden skrev:Annars finns Goodyear exellence, mycket bra däck enligt mitt tycke. Har det på 740:n har inte koll på vilka dimensioner det finns i.
Ja, bra komfort och våtgrepp. Dock trögrullande./PH
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1440206
Har inte haft några problem med dom heller faktiskt, däremot skulle jag nog kolla datumet på dom, eftersom dom slutade tillverkas för några år sedan
Användarvisningsbild
av V7003
#1440295
GoodYear EG. Tystast av alla och fin komfort
av robbe
#1440319
Steffe. LS388 kan man köpa hos nästan alla däckfirmor så att man slutat tillverka dessa verkar konstigt, var får du det ifrån?

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]