Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av qwerty
#629351
Ska till att köpa nya sommardäck och har tidigare under vintern klurat på continental premium contact. Ligger bra till i tester och har humant pris.
Har inte haft continental tidigare och undrar hur ljudnivån upplevs med dessa däck, detta kan ju skilja lite mellan olika bilmodeller samt däcksstorlek.
Har en V70 2,4D -09, dimensionen på mina däck blir troligast 205/60R16 , vill ha lite mer gummi då vägarna i Värmland lämnar extremt mycket att önska.
Jag kör aldrig på bana, så det behöver inte vara särskilt sportigt.


Vad har ni på era bilar som ni är nöjda med vad gäller ljud, livslängd och egenskaper i vått? inte nödvändigtvis i den inbördes ordningen
Prisklassen jag vill att vi håller oss till är 800-1200kr/däck, alltså vanliga säkra svenssondäck från kända tillverkare.




OBS! Rekommendera inga kinadäck, inte intresserad öht. OBS!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#629360
Conti premium contact 5 är testvinnare i ViBilägares test av sommardäck. Inte dåligt på någonting förutom att den bullar en del. Sen har vi nykomlingen Nokian Hakka Blue körning på våt väg får högsta betyg men inte lika lika extremt bra på torr väg, dock inte dåligt på något sätt. Nokian ligger 100-200kr under continental i pris.

Har hört att Nokian är den enda däcktillverkaren som testar på grusväg vilket i sig är positivt. Bör ju leda till att risken för punkteringar är lägre.

Mvh Kalle
Användarvisningsbild
av na96gen
#629383
Skulle också rekommendera Nokian riktigt bra och tysta. Ingen global spelare där av ej orginalmonterad hos någon tillverkare, men fungerar hur bra som helst för oss i norden. Prisvärda!
av Roxen
#629496
Vojje skrev:Jag tycker Nokian slits snabbt. Funderar på att prova Goodyear Efficient Grip.
Vill du ha däck med lång livslängd så kör på HANKOOK. Det gör många taxiförare.
Användarvisningsbild
av Vojje
#629515
Roxen skrev: Vill du ha däck med lång livslängd så kör på HANKOOK. Det gör många taxiförare.
Gärna det. Optimo K415 eller Kinergy Eco K425?
av strenkan
#629532
Roxen skrev:
Vojje skrev:Jag tycker Nokian slits snabbt. Funderar på att prova Goodyear Efficient Grip.
Vill du ha däck med lång livslängd så kör på HANKOOK. Det gör många taxiförare.
Främsta anledningen till Hankook hos taxi är priset! Bra avtal snarare än bra däck... Har inte koll på priset till privatpersoner, men har svårt att tro att dessa håller längre än andra däck i prisklassen..
av Roxen
#629543
Ok, det kanske är så men jag kan bara delge mig av egen erfarenhet. Har kört 10.000mil på en mazda 626 med hankook däck och har det nu på min s80 där jag tidigare hade continental som var som radergummin= slut efter 3500mil.
av Enzo
#629547
3500 mil får nog inte ses som radergummi. Körde Pirelli P700Z på en 740 Turbo+ 90a, 700 mil, och det var absolut ingen rallykörning vi talade om då.

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

Problemet här är att det är mycket […]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]