Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
#582394
Då tiden inte räcker till riktigt så lyckades jag köra ett par dagar med bromsbelägg som var helt slut innan jag kunde byta.

Nu när jag bytte till vintersulorna så upptäckte jag att den fälgen har fått en hinna som är helt omöjlig att få bort med tvättsvamp och bilschampo. Vad ska jag använda för medel?
Användarvisningsbild
av erikn
#582751
Då ska jag försöka hinna förbi där idag.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#582765
Gjorde en ordentlig översyn av vinterfälgarna förra veckan, hade blivit en kaffe-färgad beläggning som på alla fälgar som körs vintertid, var stört omöjligt att få bort med vare sig avfettning eller fälgtvätt..

Tog dom en å en på en filt framför TV:n och körde trassel och rubbing på dom, tog en timma styck, men dom blev som nya! :-)-)
av Mistral
#783931
Väcker upp tråden igen :)

Har samma problem som sagts tidigare i tråden. 5 ekrade Alufälgar som har en fruktansvärd oxidhinna (vinterfälgar körda i mycket salt) på sig. Färgen kan beskrivas som gul/brun typ åt kaffehållet nästan. Vatten, avfettning och vanlig bilschampo fungerar inte speciellt bra :)

Vad rekommenderas för fälgrengöringsmedel för att få bort oxidationen?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
#783936
Mistral skrev:Väcker upp tråden igen :)

Har samma problem som sagts tidigare i tråden. 5 ekrade Alufälgar som har en fruktansvärd oxidhinna (vinterfälgar körda i mycket salt) på sig. Färgen kan beskrivas som gul/brun typ åt kaffehållet nästan. Vatten, avfettning och vanlig bilschampo fungerar inte speciellt bra :)

Vad rekommenderas för fälgrengöringsmedel för att få bort oxidationen?

Tacksam för svar.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt- ... ng-361717/

Denna är bra och billig. OBS använd skyddsglasögon/handskar ev andningsskydd för det är stark och luktar apa.
Användarvisningsbild
av Funk
#783957
Alla syrabaserade fälgrengöringar funger på den gula beläggningen. Biltemas är den som troligen är lättast att hitta och funkar bra om den får ligga på ett tag, annars finns det bättre som Rail Tixo eller Zanitol Plus men dessa är svårare att hitta. Även Wolf's Chemicals Brake Duster är kanonbra, men den är bättre på metallbeläggningar/flygrost än just det gula..

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
#783991
Würths fälgrengöring är fantastisk, rekommenderas. Finns i deras butiker.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]