Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
#784838
Jag testade Sonax fälgrengöring till mina fälgar och herrejävlar vilket mirakelmedel. Testade att skrubba med schampo och svamp först men inget hände, sprutade på fälgrengöringen och lät det verka (medlet byter färg) och spolade av, 95% borta. Resterande gick därefter att ta bort med svamp och vatten.
av Mistral
#785023
Tack för era tips allesammans. Ska testa Sonax xtreme fälgrengöring för att se ifall det har önskad effekt.

Annars kommer 2 personer ligga pyrt till :wink:

Återkommer med resultat. Kanske bilder före/efter om jag kommer ihåg att fota före-bilder :)
av Mistral
#787284
Så dags för feedback på Sonax Xtreme Fälgrengöring.

Bilderna är tagna före och efter inom rimlig tidsrymd.

Före...

Bild

Efteråt...

Bild

Ska tilläggas att samtliga fälgar såg ungefär likadana ut. Sonax tog inte bort allt men det mesta. Jag gnuggade med en tvättsvamp för att få oxidationen att släppa. Det sista fick jag jobba med lite autosol för den bästa slutfinishen. Överlag en bra produkt som jag rekommenderar. Vid vanlig smuts som bromsdamm, asfaltskit, salt etc. fungerar den utmärkt, lite svårare med oxidationen.

Sen kan man ju ställa sig frågan om det är så stor mening att gnugga vinterfälgar få dem blanka, merparten av tiden under säsongen kommer ju dessa vara skitigare än en dyngstack :)
Användarvisningsbild
av grillchips
#787314
Sedärja, det verkar som om det gjorde livet lite lättare iallafall! :)
Har själv inte testat Sonaxen på så oxidering men det verkar som att det hjälpte en del. I övrigt tycker jag den är skitbra som du säger, å andra sidan har jag faktiskt inte testat några andra produkter för samma ändamål. Fick rengöringen gratis, testade och blev jävligt imponerad bara. :)

Men klart det är värt ett par rena och fina fälgar de första dagarna! På tal om det så får jag ta en vända på mina vintersnurror också framöver.
Användarvisningsbild
av joel80
#787320
Känns så fel att börja göra vinterdäcken klara i +22 grader.. :D
Men såklart skönare än att göra det i +4, 15 sekundmeter sidvind och hällregn.
:)
Användarvisningsbild
av joel80
#787374
Är det något slags jävuls-regn? Jag menar nog helt vanligt hällregn... även om din variant lät snäppet värre. :)
Användarvisningsbild
av grillchips
#787401
Usch, joels alternativ till "vinterdäckrengöringsperiod" gav mig kalla kårar.
Det får gärna vara såhär varmt året om.
av Mistral
#788246
grillchips skrev:Sedärja, det verkar som om det gjorde livet lite lättare iallafall! :)
Har själv inte testat Sonaxen på så oxidering men det verkar som att det hjälpte en del. I övrigt tycker jag den är skitbra som du säger, å andra sidan har jag faktiskt inte testat några andra produkter för samma ändamål. Fick rengöringen gratis, testade och blev jävligt imponerad bara. :)

Men klart det är värt ett par rena och fina fälgar de första dagarna! På tal om det så får jag ta en vända på mina vintersnurror också framöver.
Helt klart ett bra preparat Sonaxmedlet. Men jag tror man inte behöver använda så kraftigt medel ifall man håller efter fälgarna regelbundet. Mao tvättar bilen hyfsat frekvent etc. Sen är det ju inte alldeles gratis med Sonaxmedlet, och svamp och vanligt bilshampo fungerar i 90% av gångerna när man tvättar fälgarna.

Egentligen ska man inte behöva skriva det för det är så självklart att innan vinter/sommarförvarning av sina däck att man ser till att rengöra dem ordentligt innan man ställer undan dem. Tror inte mina vinterfälgar fick den behandlingen av förra ägaren varpå all jäkla oxidering till konsekvens :)

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]