Sida 1 av 1

Sminka min gris

Postat: fre 28 okt 2011, 09:53
av Mimmie
Nu när vintern är här tänkte jag ställa in min gris Volvo 745a och styla den lite....

Men jag har fått ide´torka ??:-/ Har ni några tips och råd?

Hade tänkt att den ska bli helsvart utanpå o inuti.
Fixa väghållningen lite. Tips?
Kolla motorn b230et. Några tips hur jag ska göra här? Vill att den ska gå billigt men bra...

Hjälp mig med lite tips:)

Hur lägger jag in en bild??

Re: Sminka min gris

Postat: fre 28 okt 2011, 10:17
av Marlboroman
Vad gäller väghållningen så är det väl bäst att skaffa sänkningsfjädrar och nya lite hårdare stötdämpare.

Att få en ET att gå bra och billigt är lite knepigt då trimpotentialen är minimal pga klena vevstakar. Men ett bättre avgasystem och e vettigare kanaxek kan man ju alltis spana in

Re: Sminka min gris

Postat: fre 28 okt 2011, 10:50
av Mimmie
Nu vet jag ej vad jag har i min motor.. Hur kollar jag vad jag har för stakar o kamaxel??

Vad ska jag göra med mitt avgasrör??

Var ute o kollade lite... Såg iallafall att jag har en 531 topp:)

Re: Sminka min gris

Postat: fre 28 okt 2011, 13:45
av SA4AQS
Marlboroman skrev:Vad gäller väghållningen så är det väl bäst att skaffa sänkningsfjädrar och nya lite hårdare stötdämpare.
Det gäller bara optimalt slät asfalt så som bilbanor är det minsta lilla ojämnhet i en kurva så studsar du av vägen.

Re: Sminka min gris

Postat: fre 28 okt 2011, 17:07
av Mimmie
Asfalt finns det inte mycket där jag bor... Stubbar och stenar finns det många därimot:)

Re: Sminka min gris

Postat: fre 28 okt 2011, 17:49
av Marlboroman
SA4AQS skrev:
Marlboroman skrev:Vad gäller väghållningen så är det väl bäst att skaffa sänkningsfjädrar och nya lite hårdare stötdämpare.
Det gäller bara optimalt slät asfalt så som bilbanor är det minsta lilla ojämnhet i en kurva så studsar du av vägen.
Nja, inte riktigt. Det är dem som kapar fjädrar och kör med gamla dåliga dämpare med fel längd elelr dem som kör med stumma fjädrar/dämpare som hamnar ute i skogen. Dessutom är inte för mjuka fjädrar/dämpare bra heller. Och en normal sats med sänkfjädrar + dämpare är lagomt mjuka för att förbättra väghållningen och minska nigning/krängning utan att vara så hård så att däcken tappar fäste.

Re: Sminka min gris

Postat: tis 01 nov 2011, 09:10
av Mimmie
Om jag ska göra något så tänker jag ju göra det ordentligt:)

Vet ej om jag vågar sänka bilen så mycket med tanke på hur jag bor...
Påverkar sänkningen något när jag lastar bilen tungt? Kör foder till min häst o lastar då ca 150-200 kg i bilen..

Re: Sminka min gris

Postat: tis 01 nov 2011, 10:14
av Marlboroman
Sänkningen påverkar såklart. Men hur beror lite på hur fjädrarna du har idag mår. Har man fjädrar som suttit på sen bilen var ny så kan bilen bli högre med sänkfjädrar. Sen lär man ju tänka på att turbo är sänkta redan från fabrik. Så normala sänkfjädrar sänker bara 15mm. Så har man gamla fjädrar kan det vara bra med nya hårdare som dels kanske gör bilen lite högre och dessutomlite hårdare så att den inte sjunker ihop lika mycket när man lastar.