Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Latmasken har slagit till så jag tänkte köra igenom en automattvätt, men då är det ju det här med alla dessa olika program. Tänkte betala några kronor extra så den tvättar under och vaxar, vettigt? eller är detta bara en onödig kostnad för något som ändå inte blir bra?

/Anders
Användarvisningsbild
av Loner
Ryser när jag läser, men ja lägg till nån krona extra för undertvätten, så får du bort en del under bilen iaf... vaxet i auto-tvättarna är inget att hurra över.
Användarvisningsbild
av Brainy
Inte rysa nu, jag tänker inte använda borstar iaf.

Bilen är ju i princip bara dammig men den ska till verkstaden imorgon och får då gärna vara fin.

Men då ska jag undvika vaxet låter det som.

Försökte hitta statoils tvättprogram på deras hemsida men där fanns bara namnen på de olika, inte pris eller vad de innebär.

/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
hehe ja det där var en upplevelse, har använt biltvätt förut men då alltid det billigaste programmet och det var länge sedan.

De enda programmen som hade underredstvätt hade också vaxning så då kunde jag lika gärna köra på det dyraste programmet tänkte jag och så fick det bli.

Det var inte ingrod smuts på bilen utan det var damm efter allt grus som ligger efter vägarna. De rekommenderade att jag skulle spruta avfettning på bilen innan vilket jag gjorde precis innan jag körde in. (undvek dock rutorna då jag upplever att det brukar bli flammigt).

När jag körde in så kunde jag inte se ut genom bakrutan för den var igendammad, när jag körde ut så kunde jag fortfarande inte se genom den för den var fortfarande lika smutsig. Biljäkeln blev inte ren så nu lär jag väl åka till en gds-hall så fort de öppnar imorgon och försöka få bort vaxen som sprutades på ovanför smutsen.

På 5min med en högtryckstvätt så hade jag kunnat få bilen renare utan schampo eller svamp trots v70N's stora plåtytor, så kasst tvättade den.

/Anders som lärt mig en läxa
Användarvisningsbild
av falcon
Vintertid så brukar jag köra genom automaten med högtyck bara för att bli av med det värsta skiten, jag har märkt stor skillnad mellan olika tvättar.Ex så tycker jag att statoil´s suger precis som Brainded har upptäckt.
Sedan kan man fråga sig hur mkt salt som finns kvar i vattnet efter en tvätt av miljöskäl ska det återvinnas :roll: .
Det brukar kännas lite bättre efteråt iaf.

Mvh Peter
Användarvisningsbild
av C.W.
Aldrig automat tvätt. :x
1 timme på GDS kostar 95:- och då vet du att jobbet blir bättre gjort.
:!:
av billy_
Jag automattvättar aldrig en bil på vintern (eller på sommaren för den delen). Som tidigare skrivits kan man ej rena bort saltet från vattnet som återanvänds vilket gör att man sprutar saltvatten med högtryck vilket inte kan vara bra.
Användarvisningsbild
av Brainy
imorse när jag kom ut och såg bilen i ljus och i torrt skick så blev jag minst sagt förbannad. Det ser ut som någon sprutat avfettning på den och sen struntat i att spola av.

Var in på statoil nu för en halvtimme sedan och de var inte ett dugg intresserade, de hade haft en reparatör som fixat biltvätten i förrgår så den var inte trasig, bilen hade de ingen lust att kolla på osv. Eftersom deras mackaparatur inte verkar fungera bättre så får jag väl ta och klippa mitt statoilkort också (som f.ö. inte koden fungerar på ännu trots ett års idogt ringande) ifall bensinen deras håller lika låga kvalitetskrav.

Nu ska jag iväg till en gds-hall på lunchen och försöka få bort det men antagligen lär jag lämna in kärran på rekond för att få det bra, lister och sådant verkar förstörda.

Tänk vilka äventyr det kan bli bara för att man har lite ont i ryggen en kväll och inte orkar tvätta kärran.

Det regnar nu men jag ska försöka ta lite foton som visar hur det ser ut innan jag kör in i gds-hallen.

/Anders
av Teemu
ni har inte någon firma i trakterna som tillhanda håller med tvätt och så? Finns en i Örebro iaf som tvättar för hand, dammsuger, tvättat fönster och även tvättar i dörröppningarna och dom tog sist jag kolla 150kr. Tycker att priset är rätt ok med tanke på att man slipper hall hyra, slipper köpa tvättmedel och slipper arbetet. Har inte testat dom själv ännu (såg firman för 2v sedan) men kommer nog att göra det.
Användarvisningsbild
av C.W.
Kan bara beklaga. :cry:
Hoppas det fixar sig med lacken och listerna och att du slippa lägga ut pengar på reconden.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]