Sida 1 av 1

Dimmer+lysdiod??

Postat: mån 10 jan 2011, 11:10
av Akvaristen
Kan man köra "dimmer", alltså den vanliga dimmern i 940:s instrumentpanel, till de olika lampor(spol-lampor mfl.) som man kan köpa på biltema, mekonomen mfl. och som ska kunna ersätta de olika glödtrådslamporna som bilen har i orginal?

Hur funkar det? Reglerar inte en orginal-dimmer spänningen? En diods ljusstyrka regleras inte den med strömstyrkan? Finns det en drivkrets inne i diodlampan?

Re: Dimmer+lysdiod??

Postat: mån 10 jan 2011, 15:03
av Ticken
Det går alldeles utmärkt att dimma dioderna om du sätter i sånna i instrumentet.

Därimot tycker jag inte att du ska köpa biltemas utan sätt dit riktiga prylar med lite mer ljus i. Kvaliteten är det säkert inget fel på, men det finns värre prylar för en liten slant extra.

Spollampan som du nämner vet jag inte var du tänkt att hitta, för det finns bara en sån. Och den sitter i taket på bilen.. I själva instrumentet är det bara T5or och W5W..

Fråga på om du undrar. Annars är ett hett tips att kolla in min garaget tråd så ser du hur det blir med dioder i brädan. Kort svarat alltså, ja det går alldeles utmärkt att dimma.

/Ticken

Re: Dimmer+lysdiod??

Postat: tis 18 jan 2011, 11:11
av Variosboy
Är det en PWM-dimmer för instrumentbelysningen orginal på en 945:a alltså??

Re: Dimmer+lysdiod??

Postat: tis 18 jan 2011, 11:16
av SA4AQS
nej det är bare yttligare en resistor med variabelt värde

Re: Dimmer+lysdiod??

Postat: tis 18 jan 2011, 11:29
av Variosboy
Okey, så alltså funkar det inge vidare att dimma dioder med orginalstyrningen..

Re: Dimmer+lysdiod??

Postat: tis 18 jan 2011, 11:40
av mikebike
Variosboy skrev:Okey, så alltså funkar det inge vidare att dimma dioder med orginalstyrningen..
Små lysdiodslampor brukar bara ha ett seriemotstånd för att begränsa strömmen, då går det bra att sänka intensiteten med PWM-dimmer eller variabel serieresistans (reostat). Större lysdioder har oftast inbyggd drivkrets och då funkar det mindre bra med dimmer (oavsett konstruktion).

Re: Dimmer+lysdiod??

Postat: tis 18 jan 2011, 12:54
av Variosboy
mikebike skrev:
Variosboy skrev:Okey, så alltså funkar det inge vidare att dimma dioder med orginalstyrningen..
Små lysdiodslampor brukar bara ha ett seriemotstånd för att begränsa strömmen, då går det bra att sänka intensiteten med PWM-dimmer eller variabel serieresistans (reostat). Större lysdioder har oftast inbyggd drivkrets och då funkar det mindre bra med dimmer (oavsett konstruktion).
Klart att det går, men det blir knappast bra, genom att ha en variabel serieresistans (potentiometer) så kommer effekten att bli väldigt digital på en lysdiod.. lyser, lyser, slyser, lyser inte alls....

Re: Dimmer+lysdiod??

Postat: tis 18 jan 2011, 13:41
av mikebike
Variosboy skrev:Klart att det går, men det blir knappast bra, genom att ha en variabel serieresistans (potentiometer) så kommer effekten att bli väldigt digital på en lysdiod.. lyser, lyser, slyser, lyser inte alls....
Nja, man får ett begränsat "reglerområde", men vita lysdioder har ett framspänningsfall på ungefär 4 V* och max spänning i en bil är ungefär 13 V, så det finns ett antal volts dynamik.

Jag brukar köra på fullt hela tiden i mina bilar....





*Vissa LED-lampor har seriedioder som ger ytterligare spänningsfall.