Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sinus
#33681
Hej ska putsa upp min bil när vädret börjar släppa o vill ha lite tips på bra medel att använda.
Jag kommer att köra polish med en polermaskin PRO-SHINE från Micro, vad ska man ha för hättor/rondeller?
Vill även veta ngn bra cleaner man kan köra på metallic lack, gärna med maskin, då rubber är uteslutet för klarlack skiktet, eller?

Innan man går på med cleaner & polish ska man ha mkt av list medlet på listerna då?


Har tänkt mig ngt i denna stil allt handlar jag på Micro, gärna förslag på andra inköpställen och bra produkter samt tillvägagångssätt.

Avfettning: TJÄRLÖSARE POWER AUTOSMART
Schampo: Sonax SUPERTVÄTT XTREME
Lister o dyl.: Autosmart GUMMI, VINYL POLISH
Cleaner: Sonax CLEANER+WAX 3 XTREME
Polish: Sonax Bilpolish
Vax: Sonax Hårdvax
Användarvisningsbild
av sinus
#33708
Har nu bestämt mig för att köra på Lahegas sortiment rätt igenom, grymt bra saker har jag läst mig till på diverse forum. Får väl posta några före och efter bilder när temperaturen har stigit o saltet är borta så jag kan köra en liten hemma rekond.
av Mikael G
#33728
Om du ska använda Lahegas grejer så rekommenderar jag deras finrubbning no 17. Det är ingen fara att använda rubbing på metalliclack med din polermaskin. Som vax rekommenderar jag deras no 36 sealwax.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av sinus
#34511
Har ändrat mig ytterligare en gång. Ska prova lite andra saker som verkar bra, får bli konsument produkter o så ska jag skriva en liten utvärdering efteråt så får vi se vart vi hamnar, kan va kul för andra som inte orkar jaga tag på proffs grejor att få se att resultatet.

Kommer att prova Meguairs sortiment gällande cleaner och polish, även vaxet från samma leverantör fast från ett annan produkt grupp.

kommer använda smartabs gula hättor från micro till cleanern, torkar av det med polerduk för att kunna byta ofta för det kommer fasta lite färg (oxidation) i dem.
Polishen kommer läggas på med biltemas gula hättor och de torkas av för hand med micro fiberduk. Vaxet lägger jag på med medföljande hätta och ser vad den går för, torkar av vaxet med Microfiber duk (inte samma som till polishen).

Får se vad man får för resultat tar gärna emot tipps innan jag sätter igång oxå.
Användarvisningsbild
av ER
#34546
Har varit nöjd användare av Lahegas produkter (No 17+35) detta på metallic som solid, men sedan i höstas övergått till en Toughguardkonkurrent, men Lahega Brightguard på alufälgar. Gjorde ett test på 2 bilar nu i vinter. En tvättades ofta och en tvättades första gången idag sedan november. Ingen större skillnad på hur hårt smutsen satt eller tidsåtgång och detta med mycket mild avfettning=jag nöjd. Kommer att fortsätta med detta vinnande koncept framöver. Använder mig av Micros ProFlex(995kr då när den köptes) och Julas MeeC 1200W för 495kr.
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]