Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av autobil
#31502
Hejsan
Jag är både ny på detta forum samt nybliven ägare till denna Volvo 745 -86.a automat!

Bild

Har någon några enkla tips och ideer på vad jag kan göra på denna bil typ billig stylingtips mm då detta är en arbetsbil men dock ändå vill jag att den ska se någolunda hyfsad ut! :-)

Tackar på förhand samt är jag glad över att jag hittade detta forum!
Senast redigerad av 1 autobil, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Ramon
#31539
Hej och välkommen till forumet autobil :D Hoppas du skall trivas!

Relativt billiga stylingtips är:
- Tona rutorna från bakdörrar och bakåt (på Mekonomen finns solfilm för ca 200kr, kan ev. behövas 2st rullar till en kombi + att denna får du göra mallar till och klippa ut själv. Annars finns det färdigskuren på Bilia för ca 360-400kr)
- Vita blinkers runtom (billigast på Biltema, finns även på http://www.hova.com)
- Lacka backspeglarna (lättast är om du demonterar dem, inte så svårt. "Rätt" färg finns på Bilia, annars kan nog även en lackerare blanda till rätt nyans)
- 960-handtag (billigast är att kika på någon bilskrot och sen ev. lacka om ifall det behövs. Dessa ska passa "bolt-on" och är mycket snyggare än 740:ns)
- Framrutestreamer (ev. någon dekal på någon av kombirutorna också.. Finns en uppsjö, kolla in http://www.dekaltrim.nu där jagrullar.se medlemmar får 15% rabatt oavsett vilken dekal man köper (uppge rabattkod "jagrullar" vid kassan). Dessutom får man med 2st jagrullar-dekaler gratis! Om du är intresserad av jagrullar-dekaler, så finns dessa under "klubbar" på sidan. Finns regskylthållare med.)
- Ta bort alla emblem på bilen
- Måla handtaget på bagageluckan vit
- Ta bort den röda remsan på bakre stötfångare samt remsorna på sidan av bilen
- Slutrör (finns på bl.a. mekonomen. Om du inte vill köpa sportavgassystem, men det är ju såklart dyrare. Genom att bara sätta dit ett annat slutrör, så får bilen ett lite sportigare ljud)
- Lacka bromsok
- Syns inte vad du har för grill på denna bilden, men ifall du har kromad grill så kan du ev. byta till en svart dito (snyggare + ser sportigare ut)
- Syns inte riktigt hur dragkroken ser ut, men ifall den är rostig, så gör underarbete på den och sen lacka med svart Hammarlack. Blir både snyggt och bra. Lacka dock INTE själva kulan som du sätter släpet på!
- Syns inte om du har det eller inte, men om inte så kan du köpa en "snowcap". Finns på bl.a. Bilia, bilskrot etc.

Det var lite billiga utvändiga stylingtips jag kom på sådär på rak arm :D Självklart är smaken som baken och det beror hur mycket du menar med billigt... Samt vad du anser vara "enkelt". Nästa "steg" kan vara addon-kit. Dessa säljs dock inte längre utan det är beg som gäller i så fall.

Och till sist en helrekond av bilen. Vaxningen kan du göra för hand men det underlättar såklart med maskin (samt att resultatet brukar bli ännu bättre än med hand, fast det går att få det riktigt snygg med hand också).

När du börjar på att göra saker på bilen så lägg gärna upp en tråd i "garaget" på forumet där du laddar upp bilder på det du gör, det brukar vara roligt att läsa dessa :) Bilder kan du ladda upp på http://imageshack.us/

En rekommendation är också att köpa en Haynes reparationshandbok för 740 (finns på bl.a. Mekonomen, Bilia, Biltema, mackar etc. för ca 240kr). Står inte allt, men mycket om reparationer, demontering, steg-för-steg-guider etc.

Grattis till bilen och lycka till med den! Du har valt rätt märke vol:-) (D)
av autobil
#31667
Tack för dessa tips! En pinsam fråga bara, vad är snowcap för ngt??
Bilia, är det samma som Bildeve? Vet nu vad snowcap är! hehe det e ju den svarta plastbiten jag har sittade över luftintaget vif framrutan! :-)
Användarvisningsbild
av Ramon
#31680
Jepp, det är plasten över luftintaget precis framför vindrutan!
av autobil
#31685
En annan sak: Jag letade på Bilia´s hemsida efter färdigskuren solfilm men dock utan resultat! Någn som vet var och så billigt!!!! som möjligt jag kan hitta detta??

Sen har jag även lite delar att sälja om ngn är intresserad, har så gott som 3st kompletta (2x745 & 1x740) som ska skruvas ner i delar innan de går till skroten.

Hör av er, detta inlägg kanske inte passar här!?!?!?
av Addekarlsson
#31687
Välkommen till forumet!
Hoppas du komemr trivas här! :D

Färdigskuren solfilm får man tag på genom Bilia, Bildeve, Bilbolaget och allt vad Volvos butiker heter i sverige. Gå in på närmaste butik, så hjälper dom dig att leta fram en film som är färdigskuren. :wink:

Stämmer bra det. lägg upp en annons under säljes med edt du vill sälja. Kika i den klistrade tråden högst upp i säljes, så ser du hur du bör skriva en annons. :D
Ang säljes, så skickar jag dig ett pm.... På jakt efter en sak... :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Ramon
#31694
autobil skrev:En annan sak: Jag letade på Bilia´s hemsida efter färdigskuren solfilm men dock utan resultat! Någn som vet var och så billigt!!!! som möjligt jag kan hitta detta??

Sen har jag även lite delar att sälja om ngn är intresserad, har så gott som 3st kompletta (2x745 & 1x740) som ska skruvas ner i delar innan de går till skroten.

Hör av er, detta inlägg kanske inte passar här!?!?!?
Stämmer bra det! Bilia's webshop (över reservdelar och tillbehör) är långifrån varken komplett eller bra. Sökmotorn funkar dåligt och väldigt mycket finns inte uppe på hemsidan. Så precis som Adde skrev, åk in till Bilia istället så finns solfilmen där :D
av autobil
#32590
Har fått tag i 2 uppsättningar vindavisare till framdörrarna men vill inte limma på dem, vad kan man ta för ett par sådana i super skick!?!?!
av autobil
#32591
Satt och funderade på hur det går för Adde med sina spolarpumpar han köpte av mig, hör gärna av dig adde om hur slutresultatet blev med dina "duch" munstycken! :-)

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]