Sida 1 av 1

Rostskyddsbehandling eller inte ?

Postat: fre 25 jun 2010, 22:30
av Sjuksköterskan
Hej på er !

Jag har en kanonfin Volvo V70 Classic -00 som rullat 26.000 mil, uteslutande i norra Sverige, som jag övertagit av mina föräldrar. Min mor har använt den som pendelbil mellan Luleå och Piteå där det saltas, men inte alltför mycket, under vintertiden på E4:an och min far har tyvärr haft ovanan att inte vilja tvätta bilen så ofta så salt och annat har fått sitta kvar. Till det yttre är bilen kanonfin, inte någon rost någonstans i dörrskarvar, motorhuv eller baklucka. När jag hissade upp den häromdagen så har dragkroksinfästningen lite djupare rost, men annars är det vad jag kan se bara lite enstaka ytrost här och var vid fjäderbensupphängningen och dylikt. Vad jag förstår höll ju rostskyddet högsta världsklass på första generationens V70 så det är väl därför den är så fräsch efter tio år. :)

Nu till mina frågor; jag tänker behålla bilen i några år, men ska jag kosta på den en efterbehandling för 7.000 kr hos min lokala bilvårdsfirma ? Jag kommer bara att använda bilen sommartid fortsättningsvis, så den blir aldrig mer utsatt för salt. Däremot för fukt skulle jag tro då jag har ett varmt dubbelgarage så vintertid kommer grannen att köra in sin Pegga för upptining så det blir fuktig luft i garaget. Det sitter även en hel del smuts på underredet, så jag tänkte avfetta det och försiktigt skrubba bort det med en diskborste och spola med högtryck, är det okej eller förstör jag kvarvarande rostskydd ? :|

Tack för ett fint forum !

Vänligen
Sjuksköterskan

Re: Rostskyddsbehandling eller inte ?

Postat: lör 26 jun 2010, 01:00
av hixen
Tvätta aldrig bilen med högtryck undertill, då vatten kan tränga in på otrevliga ställen med ytterligare rost som påföljd. Köp rostskyddsmedel själv tex. tectyl. Behandla balkar, fjäderben, bromsrör, bottenplattan osv. med tjockt rostskydd, och in i hålrum, kanten ovanför hjulhusen och trånga utrymmen med tunn flytande rostskydd. Då detta både driver ut fukt och skyddar så är det lämpligare med en tunnflytande då den rinner in och inte lägger sig precis där du sprutat, som med en tjock. Du kommer undan runt fem hundringen (dock lite beroende på fabrikat) och det räcker om du inte upplever bilen som mer utsatt med rost. Är man riktig fantast så kan man även lyfta dörrsidor, klädsel baklucka, motorrumsmattan och behandla huven osv. för ytterligare behandling, men detta kanske det inte finns behov för om bilen är fin som du beskriver. Mvh