Sida 1 av 8

dubb eller icke dubb!

Postat: tis 06 okt 2009, 21:01
av Bitez
Jahapp, då var det hämtning om ngr timmar :D Men en fråga återstår dock! vilka däck bör man välja, det är ju dax snart för vinter pjuckarna. Bilen en V70 2.4D fw. Har i allmänhet lite kunskap innom området, dock ytterst ytligt. Bör man välja dubb-däck eller odubbat? Har läst lite om Hakka 7 som ska vara väldigt bra däck, och motparten till dem är väl de nya Good Year friktionsdäcken.

Bor i Sthlm, kör aldrig bland bergen, möjligtvis en vända till fjällen. Är i.of aldrig i city heller. jag har alltid resonerat som så att de få ggr då man behöver dubb i sthlm, skall man vara förbannat tacksam över att man har det.

Miljö, eller icke miljö?

Re: dubb eller icke dubb!

Postat: tis 06 okt 2009, 21:13
av Psyko
Den eviga frågan som ingen har det rätta svaret på :wink:

Har också svårt att välja men åker just nu på dubbdäck
för att jag anser att dom är bättre på det mesta.
Är snart tid att byta däcken och kommer stå i samma val som
du gör har jag en känsla av.
Vill inte riktigt släppa dubbdäcken eftersom jag tycker dom är
på dom flesta punkter bättre än odubbat.

Däremot vore det skönt att åka odubbat ett tag för att slippa
rasslet som blir av dom


Inte mycket till svar för din del men men :wink:

Re: dubb eller icke dubb!

Postat: tis 06 okt 2009, 21:16
av Bitez
Ljudet kan jag överleva med, har ju Laminerade rutor!!! (känsligt ämne det dä... :D)

Jag har då heller ingen lust att släppa dubbdäcken men är bra osäker. Jag hade nog nästan bestämt mig för att köra odubbat i år, tills jag läste lite om Hakka 7 :( Så nu sitter man här o har ångest! ;)

Re: dubb eller icke dubb!

Postat: tis 06 okt 2009, 21:20
av V50F
Hade förra året Pirelli Carvings dubb däck och det fanns inte många dubbar kvar efter vintern.
Bor i Malmö där det i princip aldrig lägger sig snö, och gör det det så är det borta inom närmsta timmen.
Satsar nog på ett par friktions däck som är bra mot slask och blöt väg istället.

Re: dubb eller icke dubb!

Postat: tis 06 okt 2009, 21:32
av StringerBell
Rent psykologiskt känns det tryggare med dubb. Trots allt är den värsta halkan osynlig is (svarthalka) och där står sig dubbfritt slätt. Men i vintras när det typ var vinterväglag tre dagar i Göteborg, kändes dubben fruktansvärt onödigt. Kör dubbfritt den här säsongen.

Re: dubb eller icke dubb!

Postat: tis 06 okt 2009, 21:39
av mårre
Jag har då kört med friktionsdäck sedan 2002 och jag har inte saknat dubbdäck en enda gång. Däremot väldigt skönt att slippa ljudnivån från dubbdäcken. Har kört Gislaved Softfrost II som väl anses vara ett medelbra däck med låg ljunivå. Det ska väl tilläggas att jag liksom Bitez mest kör i Stockholmsområdet och någon enstaka gång norrut under vintern. Helt klart är att dubbdäck är oslagbara på is, men man måste ställa sig frågan hur ofta man kör på sådana vägar. Är det isgata ser man oftast det blänker på vägen och då är det bara att lätta på gasen och öka avståndet.

I senaste numret av Vi Bilägare finns ett däckstest som visar skillnaderna mellan dubb o friktion samt mellan högpris o lågpris.

Re: dubb eller icke dubb!

Postat: tis 06 okt 2009, 21:44
av FSandstrom
Har hakka 5 på gamla volvon och har inte tappat en dubb på 4 år, jag kör iofs snällt (i Stockholm) . Men det blev hakka på vinterdäcken nu igen till nya utan att fundera så mycket.

En kommentar ang "... de gånger man behöver dubb i Stockholm ...". Jag tycker inte att det hjälper för är det tillräckligt många som inte har det så man kommer inte hem i alla fall :D

Re: dubb eller icke dubb!

Postat: tis 06 okt 2009, 22:54
av AndersP
Dubb slår odubbat på alla väglag, inkl torr asfalt.
Det "enda" odubbat är bra på är ljudet och miljön.

Re: dubb eller icke dubb!

Postat: tis 06 okt 2009, 23:31
av swemax
AndersP skrev:Dubb slår odubbat på alla väglag, inkl torr asfalt.
Det "enda" odubbat är bra på är ljudet och miljön.
Det tycker inte jag, på torr eller blöt asfalt är min erfarenhet att bromssträcka & kurvgrepp är sämre med dubbat
Valde tyvärr dubbat på förra bilen och ångrade mig varje dag.
Så mitt råd blir odubbat.

Re: dubb eller icke dubb!

Postat: ons 07 okt 2009, 06:44
av AndS
Odubbade Conti som Volvo rekommenderade före Michelin som jag tidigare kört med i omgångar. Bor i södra Sverige och använder vinterhjulen tillsammans med sänkt hastighet när halka förekommer, vilket är det viktigaste.