Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1491275
bottes skrev: lör 05 mar 2022, 14:15 Hur får man bort torkad rönnbär från lacken har provat schampo med mera tacksam för hjälp
Blöt.. länge.. Passa på när bilen stått ute nåt dygn i regn ;-)
Annars har jag gnuggat bort rönnbär med bilpolish men det sliter förstås mer på lacken
Användarvisningsbild
av Funk
#1491283
bottes skrev:Hur får man bort torkad rönnbär från lacken har provat schampo med mera tacksam för hjälp
Blöt en handduk med mild alkalielösning eller schampovatten och låt den ligga länge...

/Thomas
Användarvisningsbild
av sewen
#1498704
Prövade keramiskt shampoo från king carthur nyss. Blev stor skillnad på avrinning jämfört med tidigare.
Har bara haft bilen en månad (beggad v90 cc från 2020) och enl bilhandlaren har den just varit på rekond men det verkade mest vara invändigt då det var noll avrinning på bilen innan denna tvätt.
Har tidigare använd Geyons snabbförsegling med bra resultat men smidigare om man kan få effekten direkt i schampot.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1498728
Keramiska schampo är smidigt om man vill ha "allt-i-ett" på ett snabbt sätt.
Ibland kör jag istället med ett neutralt schampo och sprayar på Gyeon Q²M WetCoat eller lägger en skummande snabbförsegling med foamlance från Autodude.
Användarvisningsbild
av sewen
#1537287
Tecknat abonnemang på Glimras tvättgata. Bilen är rätt repig så tänkte att det ändå inte gör så mycket om det skulle bli några fler små tvättrepor. Värt att pröva nån månad innan jag lämnar in den på polering.
Först spolas den grövsta smutsen av manuellt med högtryck. Borstarna på front, huv, tak och baklucka var rätt snälla. Däremot kan jag se nya små tvättrepor på sidorna. Bilen var rätt skitig denna gång från lerig grusväg och han som spolade innan hade nog kunnat vara noggrannare för att få bort sand från bilen som nu ev repade onödigt mycket.
https://glimra.se/smista-tvattgata/
av Sevir
#1542355
Det kanske är fel tråd. men men, på min förra bil (VW) så hade jag väldiga problem med att baklyktorna krackelerade pga anvädning av Snowfoam och Tershines alkalisk avfettning.

Antignen var plasten av så dålig kvalitet hos VW bilar eller hade jag världens otur (fick byta 3 ggr på 3 år via garanti och "good will").

Hur är det på nyare volvo, vågar jag rota fram min snowfoam och tvätta med det? Just nu kör jag borstlöst på Tvätta eftersom bilen sällan blir skitig för mig (kör mest i city) och är Ditec behandlad.
#1542366
Sevir skrev: fre 26 maj 2023, 10:29 Det kanske är fel tråd. men men, på min förra bil (VW) så hade jag väldiga problem med att baklyktorna krackelerade pga anvädning av Snowfoam och Tershines alkalisk avfettning.

Antignen var plasten av så dålig kvalitet hos VW bilar eller hade jag världens otur (fick byta 3 ggr på 3 år via garanti och "good will").

Hur är det på nyare volvo, vågar jag rota fram min snowfoam och tvätta med det? Just nu kör jag borstlöst på Tvätta eftersom bilen sällan blir skitig för mig (kör mest i city) och är Ditec behandlad.
Hm aldrig haft problem med tershine eller snowfoam(andra märken) på mina baklyktor med alkaliskt. Dock fanns tendens om man körde kallavfettning på lyktor då fanns det som du beskrev "kan" krackelera". därav brukar jag sällan spruta kallavfettning på baklyktorna men på bakrutan och bakluckan så kör jag kallavfettning(undviker att spruta på lyktorna bara) & kallavfettning upp till dörrhandtaget och sen köra fullt ös med alkaliskt på hela bilen.
av Sevir
#1542379
Ja kallavfettning är no no :) Då kanske man ska våga på, alternativt spä ut det lite mer. Vi får prova oss fram.

Till att börja fattade jag ingenting. Det kop[…]

V70 motor till 850

Det blir att flytta allt inkl kabelhärvor och[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]

Centrera subframe

Hej Återmontering av subframe efter byte av[…]